كورس قانون الايمان | محاضرة 6 - و صلب عنا | ابونا ماركوس مورجان

كورس قانون الايمان | محاضرة 6 - و صلب عنا | ابونا ماركوس مورجان


كورس قانون الايمان | محاضرة 6 - و صلب عنا | ابونا ماركوس مورجان


بسم الاب والابن والروح القدس الله الواحد امين تحل علينا نعمته وبركته منان والابد امين ماشي اتكلمنا عن شروط التجسد في تجسد وتانس لاجلنا ولاجل خلاصنا تجسد وتانس انصرك سنده انصر بالنده اقوى حد اتكلم بتركيز عن قضيه التجسد الالهي قديس اثناسيوس الرسولي والتعبيرات اللي قداسه البابا شنوده الثالث كان بيشرحها كلها من كتاب تجسد الكلمه بس بفهم كان بيبسط شويه و انا حابب انه واحنا بنتكلم في قانون الايمان وشرح قانون الايمان اقرب حد يقدر نفهم منه مصطلحاته هو القديس اثناسيوس مش كده صاحب نفس


الكتابه صاحب نفس القلم طبعا باجماع ال 318 اسقف في مجمع نقيا في كتاب تجسد الكلمه تعالوا نشوف الشروط شروط الفادي مين يخلص الانسان يعني قال في اعياء كده رايت انه ليس مجيب مدت يدي ولم اجد وبعدين مره مرت وجدت من الذين لم يطلبوني وتواجدت من وفي وسط من لم يسالوا عني بنقول انه الفادي الفادي كان لازم يكون ازلي ازلي يعني ليه بقى ازلي يقول القديس اثناسيوس ا عايز اقول لكم كمان الشواهد بتاعه النصوص عشان خاطر نبقى ا مدققين وماحدش يفتكر ان حد بيالف مصطلحات من عنده الشواهد اهي موجوده في نهايه الصفحه تجسد من فصل مانيه وفصل تسعه


الى اخره يعني مركزين في مانيه وتسعه الاقوال اللي احنا هنست شهد بيها للشروط اللي قالها القديس اسناسيوس فبيقول كده اذ نزل اللي هي نزل من السماء مش فاهم في القانون بيقول نزل من السماء بيقول اذ نزل الى عالمنا كلمه الله الذي بلا جسد ما كانش ايه له جسد عديم الفناء اللي هو الازلي الابدي وهو كائن مع ابيه وهو كائن مع ابيه عشان كده القديس يوحنا بيقول انا والاب واحد من راني ها فقد راى الاب وكل شيء به كانوا بغيره لم يكن ش وفي البدء كان الكلمه والكلمه كان كان كلمه في البدء دي يعني اللا بدء اللي مالوش بدايه لانه لو ليه بدايه يبقى محدود


يبقى زمني لكن ده مالوش بدايه خالص عارفين حتى تعبير كان زمان في مدارس الاحد يقول لك تعبير ما لا نهايه حتى تعبير ما لا نهايه دلوقتي ترفض ليه لانه يمثل نقطه يمثل فصله يمثل حاجه لا ده بلا نهايه خالص امين اذ نزل الى عالمنا كلمه الله الذي بلا جسد عديم الفناء وهو كائن مبي ده كلام القديسه سنس لازم يكون انسان كامل والصفه الازليه انه اله لازم يكون الله انسان كامل يقول فقد اخذ لنفسه جسدا اتخذ والكلمه ها اتخذ سار جسدا وحل بيننا فلقد ادرك الكلمه اللوغوس جيدا انه لم يكن ممكن ممكنا ان يقضي يقضي على فساد البشريه باي طريقه اخرى سوى الموت نيابه عن الجميع ده


نص القديس الناسس الموت النيابي يعني مات نيابه عن البشريه في ناس بترفض نظريه الموت النيابي ويعلمه ضد ال فخدوا بالكم ادي كلام القديس اثناسيوس العظيم في البطاركه ولهذا اتخذ لنفسه جسدا قابل ها للموت مش يوم تاكل من هذه الشجره موتا تموت ده كان كلام الله لادم طب مين يحمل ب حكم الموت من يموت عنا محتاجين من يموت عنا فلذلك خ اتخذ لنفسه انسانه الخاص او جسده الخاص لازم يكون خالق ليه بقى خالق عشان يجدد الطبيعه ويجدد الفساد يمح الفساد اللي فينا يقول القديس اثناسيوس مش كلامي انا القديس اثانثيوس بيقول لكي اذ كان الجميع ماتوا فيه فانه يبطل عن البشر


ناموس الموت في روميا خ 12 يقول بانسان واحد كما بانسان واحد دخلت الخطيه الى العالم وهكذا اجتاز الموت الى جميع الناس اذ اخطا الجميع فبيقول كده يعني والقديس بولس الرسول مش بس كده يقول احنا كمان متنا في المسيح ازاي متنا في المسيح المدفونين معه ها في المعموديه حتى كما اقيم المسيح ينبغي ان نقوم نحن ايضا معه فالقديس اثناسيوس الرسولي لكي اذ كان الجميع ماتوا فيه يعني ايه بقى ايه الفرق بين ان احنا متنا في المسيح وان انا مت بصفه شخصيه الموت هنا اللي هو موت الطبيعه الانسانيه اللي المسيح خدها فنقول احنا كنا مع المسيح في موته وكنا مع المسيح في


قيامته طب انا لسه دلوقتي بزح تحت عبق الخطيه وتحت الجهاد وسقوط وقيامه جت منين ما انا لسه دي صفتي الشخصيه لكن كنت في المسيح بصفه ايه البشريه العامه كل الط البيعه البشريه اللي المسيح خدها فعاش بيها قدسها طهرها مات بيها اتصلب بها تالم بها مات بها قام بها وجلس بها في يمين العظمه في الاعالي فاحنا شفنا طبيعتنا بتتمد شفنا ام سوله شفنا طيب جميل بس عشان كده بنقول متنا فيه قمنا فيه اصبنا معه كل ده كان فين بصفه عامه مش بصفه شخصيه مش انا فلان انا فلان بس بصفه البشريه كلها الطبيعه البشريه و عشان في لبس في بعض التعبيرات او في بعض المفاهيم نتيجه عدم


الفصل ما بين الحديث عن الطبيعه البشريه بصفه عامه والحديث عن طبيعه الشخصيه بتاعه فلان وفلانه الى اخره فاهمين دي اتفضلي هو قلت كده بتفرق في ص دايما بقراء الحته بتاع مات عن عنا ومات بنا ام فهي مات عنا هو ده الم المت بالنيابه تمام اخد ا دي على البشريه لكن ما نقدرش نقول ان البشريه كلها حط لها حقيقي الطبيعه البشريه مش البشريه كلها الطبيعه طبيعه الانسان نعم مش صح بصي انا مش مش بناقش القضيه دي دلوقتي لكن هو حتى قانون الايمان لاجلنا ولاجل خلاصنا مات عنا الموت النيابي الموت النيابي اهو القديس اثناسيوس الرسول مش احنا اللي بنقف القديس اثناسيوس


بيقول لكي يقضي على فساد البشريه باي طريقه اخرى سوى الموت نيابه عن الجميع فالموت النيابي ما المسيح مات عننا كلنا ومات لاجلنا مش هندق على الحرفين المهم نكون فاهمين المعنى ادق المعنى الافضل والمعنى الاصح المعنى الاصح انا اتكلم عن الطبيعه احنا مرات ما بنفرق انا بصفه الشخصيه لقول انا دلوقتي جلست مع المسيح في السماويات طب يعني مش هطا تاني مش هغلط ده انا ما لا يتزكى امامك مولود المراه ولو كانت حياته يوما واحدا مش كده وبعدين الجميع زغ وفسدوا واعوزهم ليس من يعمل صلاحا وداوود النبي الخطيه اشتهتني امي او في الخطيه اشتهتني امي كلمه في الخطيه


يعني ايه يعني الوضع اللي احنا حصدناه بعد السقوط فكل اللي حصل من تناسل كان في وضع الطرد وضع ان احنا مطرودين من الفردوس وضع ما بعد الخطيه ففي الخطيه اشتهتني امي فهنا اللي عايز اقوله بس في الحته الصغيره اللي كنت بنقشه في الاول انه عايزين لما كل الايات اللي تتكلم عن متنا في المسيح قيامتنا مع المسيح صلبنا مع المسيح مثلا ا كل التعبيرات البوسيه ديت بتاع القديس بولس الرسول تحمل معنى الطبيعه البشريه اللي خدها المسيح اللي هي نفس ايه طبيعتنا مع ملاحظه ما خلى الخطيه وحدها بس تمام قديس اثناسيوس بيكمل بقى شروط الفادي ويقول ايه ان هو قلنا ازلي انسان كامل


خالق قابل للموت وباختياره لي سلطان انا اضعها ولي سلطان يعني ماتاخدش عنوه كده هو عارف ودي الرساله وده الهدف جاي عشان كده جاي لكي يموت عننا محدد في التدبير القصه كده يسموها الابائي الاباء يسموها اثيه ايكونومي اثيه ايكونومي التدبير الالهي خطه التدبير الالهي ايه خطه التدبير خلق الانسان طب عارف ان هو هيسقط في الخطيه عارف ان هو هيموت عارف عارف ان هو هيفضي ويخلصه تمام قديس اسانس بيقوللي عن قبول الموت باختياره فقد بزل جسده للموت عوضا عن الجميع عوضا عنا عوضا عن الجميع وبيقول وقدمه للاب كل هذا فعله من اجل ايه بقى ها مغلوب من محبته للبشر كل ده يا رب عشان


ايه كل ده يساوي ايه الحب الالهي الحب الحب الالهي اللي خلقنا الحب الالهي اللي خلاه يتجسد من اجلنا يفدينا يموت عنا كل دي اعمال محبه ودي طبيعته هو ده هو ده الهنا هو ده الله ما ينفعش يكون غير كده ولما يقرب ويجي ويعيش وسطينا وياخد حته مننا عشان يرفعني ويتصلب بيا ويقومني ويغفر لي ويفدني ويجلسن معه في السماويات ما بولس الرسول اجلسنا معه كلمه اجلسنا معه تخص ايه تخص الطبيعه البشريه انسانه الخاص اللي احنا دي حته من دي زينا اللي هو ها عشان كده يقول سنشا ابهه سنجلس معه وبعدين نحن ورثه المسيح وثون ايه ورس وسون واخد بالك وبرده هندخل فييه اللي هو شركاء


الطبيعه الالهيه فاهمين طيب قبول الموت باختياره بذل جسده المت يبقى الانسان قابل للموت خروج الروح من الجسد زي ما شرحنا من قبل كده قبل الموت باختياره مش عنوه يعني قدوس بلا خطيه طبعا ما ينفعش يكون بلا خطيه الغنوسيين بقى زمان قاموا وتشعبات وفئات كده طالعه من الغنوسيه منهم جماعه الدوسيتيين او الدوسيتيين سبقوا حتى الغنوسيين اللي هم تنكروا لقضيه التجسد الالهي فدول كانوا بيقول ما ينفعش ابدا ان الطبيعه اللاهوتيه المقدسه تتحد بالطبيعه الارضيه عندهم الطبيعه الارضيه الماده نجاسه فازاي القداسه تتحد بالنجاسه استصعبه قوي فقالوا ان ما جي


المسيح ده ووجوده ده كان شيء من الشكل او الخيال او زي الظهور كده وانكروا قضيه التجسد انكروا ان المسيح تجسد بالفعل ف الكنيسه برض تصدت ليهم احنا بنقول الفادي قدوس بلا خطيه قديس ناسس يقول لذلك قد للموت ذلك الجسد الذي اتخذه لنفسه كتقدم مقدسه وذبيحه خاليه من كل عيب خروف الفصح اللي هو ايه او الحمل الذي بلا عيب ا له سلطان على الموت يقول القديس اثنس ولم يكن ولم يعد للفساد الفعلي بالموت له اي سلطان على البشر بسبب مين الكلمه الذي جاء وسكن بينهم بواسطه جسده جاء وسكن بينهم بواسطه جسده اللي هو بالتجسد الالهي دي الشروط اللي هي شوفوا كلمه تجسد نزل من


السماء تجسد ومن الروح القدس ومن العذراء مريم قصه التجسد مشروحه كويس قوي في انجلو الاصح الاول حوار ما بين الملاك والعذرا كلنا حافظينه تمام مش هتعرض ليه بناء على معلوماتكم الجميله وحفظكم لايات الكتاب المقدس خاصه الايات الحلوه اللي احنا بنفتخر ان احنا نحفظها ونفهمها كويس تكون سبب بركه دايما لحياتنا وفهمنا التجسد زي ما شفنا شابهنا في كل شيء ما خلى الخطيه وحدها بنفرق ما بين الميلاد الزمني اللي هو في جسد والميلاد الازلي فهمنا يعني ايه طبيعه من طبيعتين الناسوتيه واللاتيه لكن دون اختلاط ولا امتزاج ولا تغيير وشرحها القديس كيرلس


عمود الدين بمثال الحديد والنار عارفين مثل الحديد والنار الناس اللي عايزه تفهم طب القم اللي نزل على المسيح كان هل اللاهوت كان ممكن يخفف عنه كان ممكن يشيل عنه لا خد كامل الالام و يعني اه اوجاع نتحملها والاما نحملها ونحن حسبناه مصابا مضروبا من الله مذلولا وهو مجروح لاجل معاصينا مسحوق لاجل ايه ثامنا تاديب سلاما عليه وبو حبره شفينا فالقديس كرلس عمود الدين اعطى التمثيل المثل الجميل ده قال زي الحديد والنار ا الحديد لما بيتحمل بالنار بيبقى حديد احمر مش كده لونه بيبقى احمر فده عباره عن اف اي زائد النار الحديد زائد النار الماده الحديد


 والنار مش ماده حاجه طبيعه النار مش مش ماديه لما الحداد يتطرق عايز يشكل الحديد او يتنيه او او بيضرب المرزبه بتاعته على الحديد مين اللي بيتاثر الحديد ولا النار الحديد فالالم كلها الجلد والضرب والاهانه واللطم وكليل الشوك كله ده وقع على مين على على النح الناسوتيه او الانسانيه في المسيح فتالمت طب ليه اللاهوت ما كانش شال عنه هو جاي عشان يتالم جاي عشان يشيل الامنا الامنا كانت كتيره قوي فتالمت لنا عشان كده هتشوفوا في قانون الايمان تالم ها وصلب ا يقوللك لازم صنده ديت يعني الالم الشديد قوي ا اللي عايز اقوله بقى في النقطه ديت ان


احنا نركز على انه الطبيعه اللاهوتيه ماشلتش عن طبيعه الناسوتيه لان الطبيعه اللاهوتيه مش من طبعها ان هي تتالم زي النار بيتضرب عليه بس ما مش دي اللي دي طبيعه روحيه ما ينفعش وبنر كز على الاتحاد بين الطبيعتين كان بدون اختلاط ولا امتزاج ولا تغيير وكان طبيعه من طبيعتين طالما دخلنا في قانون الايمان برض التعبير ده مهم قوي في اليونانيه بنقوله 100 في اذو فيسون طبيعه واحده والنشر اوف ت ترز طبيعه واحده من طبيعتين واخدين بالكم لكن ما نقولش مرفوض التعبير النسطوري طبيعه في طبيعتين حتى ختمت بايه باثنين في طبيعتين لا هما طبيعتين الناسوتيه واللاهوتيه ب واحد اللي


هو الله الكلمه المتجسد وعشان برض اسهل عليكم يه شويه هيسكت دايما في التعليم ومدارس س الاحد نقول الله الكلمه الله الكلمه الله الكلمه المتجسد هو اللي في بطن العذرا هو اللي بيصنع المعجزات في الجليل هو اللي بيصنع المعجزات في اليهوديه هو اللي بيتناقش مع اليهود هو اللي نام في السفينه هو اللي اتصلب على الصليب هو اللي تالم هو اللي مات هو اللي قام الله الكلمه المتجسد والتعبير ده يعزه قوي القديس كيرلس عمود الدين ما نفصل الطبيعتين لكن لما بنيجي نتكلم ونشرح بيبقى الفصل على مستوى ايه على مستوى الذهن وليس على مستوى الواقع يعني لان


الواقع متحدين ببعض اما انا لما بتكلم بتكلم عن كل حاجه لوحدها ا ا طبعا ا دخلت في القصه بقى وما نقدرش ننسى في قانون الايمان العذره ام النور يعني دخلت تماما عشان كده ق تانس تجسد من الروح القدس ومن مريم ها العذراء ماخوذه من انجيل لوء اللي انتم حافظين الروح القدس يحل وقوه العلي اه شوفوا بقى طيب الكلمه هو اللي اتخذ لنفسه جسدا زي ما قال القديس يوحنا والكلمه اتخذ او صار جسدا وحل بيننا مش معناها صار يعني تحول لا معناها اتخذ ليه جسد بقى خد انسانه الكامل الميلاد الزمني او في ملء الزمان تمام لكن في نفس الوقت الكلمه له ميلاد ازلي قبل كل الدهور


قبل كل الدهور وقانون الايمان قال كده في الاول قبل كل الدهور واحنا كمان والقديس يوحنا قال في البدء اللي هو ايه في بدء اللهلا بدء قبل الازمنه ولما شافوا دانيال في الرؤيه قال رايت اذ بشبه انسان اتى وقربو الى القديم الايام فاعطي سلطانا ومجدا ملكوته سلطان ما لا يزول وملكوته ما لا ينقرض كنت ارى في رؤى الليل في دانيال س ا من سبعه لتسعه ايه كنت ارى في رؤى الليل ما كانش لسه تجسد دي رؤيه شافها في رؤيه تمت فين بقى في ملء الزمان فحد بيسال هل هنا في فارق زمني ما بيقول هنا اتى وقربو للقديم الايام القديم الايام هنا هو الاب


اقنوم الاب ق الابن ايضا هو قديم الايام لانه نور من نور اله حق من لا حق موجود قبل كل الاكوان واخدين بالكم طب ايه ايه قديم الايام هو بيقارن لحظه وقت التجسد من الفرق ما بين الميلاد الزمني والميلاد الازلي الكلمه موجود منذ الازل الكلمه موجود منذ الازل طب واللي حصل ده ايه اللي هو الميلاد الزمن لما اتولد تجسد كان في الزمن خضع للزمان ولكن لما جاء ملء الزمان ارسل الله ابنه مولودا من امراه مش مخلوقا مولودا تمام عشان كده المزمور كان يقول له انت ابني انا اليوم ايه مزمور مزمور 2 س وكمان غلاطيه 4 4 كلنا حافظين الايه بتاعه غلاطيه 4 : 4


نعم ايه الخمسه اربعه وخمسه يعني طب يكمل الايه يعني طبعا العذره بقى فيها ليها اشارات كتيره في الكتاب المقدس وحضراتكم حافظين هنقول الاشارات اللي فيها المعاني اللاهوتيه اكترر زي عليقه اللي موجود في العليقه العليقه تحتفظ بالطبيعه الخضراء خضره بتاع الشجره وفي نفس الوقت فيها نار مشتعله الطبيعه اللاهوتيه هي النار تشير للطبيعه اللاهوتيه والطبيعه الخضراء الزرعه دي هي تشير للطبيعه الناسوتيه والاثنين مشتعل والاثنين موجودين الخضره موجوده والنار موجوده ودي محتفظه بطبيعتها ودي محتفظه بطبيعتها لا الع اتحرقت ولا ولا النار اطفت من الخضره ولا


حاجه كل واحده محتفظه بطبيعتها لكن اثنين في ايه في واحد اسمها العليقه ايه المشتعله تساوي الله الكلمه ايه المتجسس تابوت العهد عطاه لنا مثال عباره عن الخشب مغشى بايه بطبقه الذهب الذهب لم يتحول الى خشب ولا الخشب تحول الى ذهب ده محتفظ بطبيعته الذهبيه وده محتفظ وطبيعته الخشبيه مش كده لكن في نفس الوقت حاجه واحده اسمه اسمه ايه تابوت العهد اشاره للابن الكلمه المتجسد مبخره الذهب او اشاره للعذ كمان ا مبخره الشوريا الذهبيه تتوهج فيها النار تمام شوفوا النار مولعه في بطن الشوريا والشوريه ما اتحرقت العذم امنور تحملت كل المجد ده والبركه لم تحترق


بنار الهود العذراء لم تحترق نار الهود في حين الكلمه حل في بطنها والروح القدس ظلل عليها مش كده مش كده الروح القدس يحل عليك وقوه العلي تظللك يعني الثالوث القدوس كله بيشتغل على العذره انه يطلع ياخد الكلمه جسده الخاص بالروح القدس فاهمين بالروح القدس الكلمه اتخذ جسد خذوا من مين من العذرا بالروح اه لما المسيح لما الملاك قلل العذراء او متى هل كان في زمن يكون فيه اتكون الجسد بدون ان يتحد بالكلمه كان في زمن بين الاثنين خالص المسيح اتخذ لنفسه جسده الخاص او انسانه الخاص في اللحظه اللي قال فيها الروح القدس كده فلما وجد الناسوت وجد متحدا باللاهوت مش


اتواجد الناسوت وبعدين اتحد باللاهوت اقولها تاني دي سهله ولا صعبه مش مش كونه وبعدين اتحد بيه لا لا ده هو اتكون من اول وهله اتكون لقى نفسه متحد بالكلمه لان الكلمه كان ايه كان موجود بلاهوته كان موجود فاهمين فلما اتكون اتكون فيه فما كانش فييه ولا لحيظه ولا فهمته ثانيه بين التكوين وبين الاتحاد عشان عشان كده نقول لاهوت لم يفارق ناسوت لحظه واحده ولا اوعى في مدارس الاحد واحنا بنعلم نقول ده كون جسد وبعدين اتحد به لا التعبير ده مش مظبوط هو اتكون متحدا بلاهوته فعشان كده ما كانش فيه لم يسبق للجسد ولا لحيظه من الزمن ولا فهمته ثانيه من الزمن انه


كان موجود الجسد بدون اتحاد باللاهوت ازاي لما اتكون اتكون متحد فيه وده شفنا اقوال كتير القديس اثانسيوس واحنا بنتكلم بقى شوفوا دقه قانون الايمان وجماله ماسابش العذره ودورها الجميل في التجسد الالهي وفي قضيه الفداء ف ذكر العذراء على انها بارثينو مارياس سمعتوها لما اقرا قانون الايمان تس بارثينو بارثينو دي اللي هبنا عشان في حاله المضاف اليه في الاعراب فهي ايبارثينوس يعني البتول العذراء قانون نفسه بيشهد لبتول العذراء فلما يجي حد يقول لك لا دي العذره اتجوزت دي كان عندها اولاد بعد ما المسيح اتصلب وقام الى اخره وقصص كتيره


 كده طبعا لا يمكن ابدا قال عنها اشعياء هل عذر ايبارثينوس في العبريه هعلم اللي هي البتول او الفتاه البكر وظلت بتولا ق قبل ميلاد المسيح كانت بتولا وظلت بتولا حتى حتى الممات فدي نخلي بال ما يثبت بقى بتوليه العذراء باختصار شديد او دوام البتوليه حزقيال لما شاف الباب في المشارق مغلق في حزقيال 44 ا قال هذا الباب يكون مغلقا لا لا يفتح ولا يدخل منه انسان لان الرب اله اسرائيل دخل منه في يكون ايه مغلق مين هيحل محل ابن الله الكلمه فطبعا زي ما كان القبر فارغ وماحدش ادفن فيه قبل كده كان رحم العذراء بنفس الطريقه احشاء العذراء


الروح القدس عمل ايه طهر احشاء العذراء واعد هذا الناسوت ليكون عرشا لله الكلمه المتجسد عشان كده العذره نفسها اصبحت سحابه قال عنها كده اعياه هوز الرب راكب على سحابه سريعه وقادم الى مصر زي ما حضراتكم حافظين في اشعياء لما اشعياء ه هل عذراء تحبل وتلد ابنا وتدعو اسمه عمانوئيل هو الله معنى فكلمه العذراء كمان العذره نفسها بتؤكد بتوليتها لما الملاك بيقول لها هتخلفي هتحبلني طب كيف يكون لهذا وانا لست اعرف ايه رغم انها كانت ايه في الشريعه مج كاتبه عقد زواج مع يوسف خطوبه ا خطوبه كامله عقد عقد كان في عقد يحفظها و ايوه طبعا وكان من حقه لكن كانت محتفظه


ببتوليتها مين اللي عرف ان ده الحبل ده بالروح القدس فقط واحد بس اللي كان عارف في الاول هو يوسف يوسف يوسف النجار فيوسف هنا ليه هو الوحيد اللي عارف لانه مافيش يعني لو في حاجه هو اللي هيكون هو الرجل لكن ما فيش حد تاني لما عرف الحبل اراد تخليتها ايه س ما هو مش عارف السر ما هو مش عارف اللي حصل ايه طب هو عارف انه مافيش علاقه زوجيه جه منين الحبل ظهر له الملاك وقال له يا يوسف لا تخف ان تاخذ مريم اه وحكى له القصه لان الذي حبل به فيها هو من الرو روح القدس بدا يتقبل بقى وكان التدبير ده ليه بقى عشان لما يحصل الحبل الالهي ما تترجم العذرا ظنا ان انه


قضيه او خطيه زنا فاهمين ما لو جه حبل من غير زواج شرعي او كده بقى قضيه زنا فلم تجاز العذراء على هذا الحبل لانها رسميا في عقد مع مين مع رجل اللي هو يوسف ويوسف اراد تخل قديس ل كان دقيق جدا ليه ذكر دي انه اراد تخليتها س وده فعلا حصل قال انا راجل كبير بقى ومش عايز يعني مشاكل فروحي لحالك وانا لحالي وخلاص على كده فالملاك طمنه قال له لا مش انت اللي تعمل كده زي ما اخدتها العذراء هي مازالت العذراء وما حبل به ومن الروح ايه من الروح عشان كده قانون الايمان يؤكد بتوليه العذراء دائمه البتوليه عشان كده في مجمع خلق دنيا بعد كده و


فثاني القديس كيرلس عمود الدين والاباء اكدوا على ان العذراء هي اليوتوكس والده الله والده الاله وان هي الا بارثينوس ادي هنا خدت اللقب في مجمع نقيا ايبارثينوس البتول العذراء الدائمه البتوليه الدليل بقى العمل على انها كانت بتول وظلت عذراء لم تتزوج لحد ما المسيح كان على الصليب وسلمها لمين وديعه لمين ليوحنا الحبيب فالباء يقولوا مش لو كان في زواج ولا في اولاد ثاني ولا ولا مش كان اولى بها اولادها لكن هنا المسيح سلمها لمين ليوحنا اما روحيا مش بس ليوحنا لكن ام لكل المؤمنين كمان اللي احنا بنتشرف بامت وبشفاعة لكل المؤمنين ومين كان يقدر ياخد


امومتها الجسديه بعد المسيح طبعا مستحيل حتى ان الاصابات دعيتها وقالت لها من اين لهذا ان تاتي ام ربي والهي الي ال النقطه المهمه برض ان احنا شفنا الاسباب بتاعه حتميه التجس اللي هو تبرير الجنس البشري من الخطيه الخطيه الجديه ال فعليه معرفه ما هي الخطيه وما يتطلبه غفرانها وفعل العدل الالهي اظهر عمق الحب الالهي للانسان الضعيف طبعا تجسد قصه حب عميقه تمجيد الرحمه الالهيه اللي دبرت خلاص الانسان حصول الانسان عن النعم والبركات اصبح لنا المسيح يعني الله اعلن عن حبه مجددا للانسان وانه عاش وسطنا وعاش بجسدنا وشابهنا في كل شيء ما خلى الخطيه حتى تالم


ومات صلب ومات عنا على عهد بيلاطس البنتي لماذا اقتدت الحكمه الالهيه ان يموت المسيح متالما او مصلوبا طبعا ا انا اسف اه اتفضلي فاهم س الت تمام بظهور الملاك دي كان فاهم يعني ح او الامر ما كانش سهل لان ما حصلش قبل كده ما حصلش قبل كده وهم ما كانوش يعني التجربه دي لم يمر بها احد لان المسيح ولد مره واحده لم يولد من قبل ولن يولد من بعد بطريقه بنفس الطريقه خلاص فدي ما حصلتش فالموضوع صعب ما كانش سهل لكن الملاء عشان كده السما تدخلت بصفه شخصيه واختارت شخصيه مناسبه لسر التجسد الاليه عشان كده يوسف النجار ده حد قديس عظيم جدا وحد مهضوم حقه


معانا تحمل الكثير برض واحتمل الكرامه واحتمل الاعلانات الالهيه وعشان كده تشجع اللي يخليه يجي بالعائله المقدسه ماشيه لحد ارض مصر في سنه ده وتعبه ويتغرب ويرجع تاني ويتحمل مسؤوليه لانه شاف شاف وعرف وحس وتاكد ان هنا امام عمل عظيم هو عمل التجسد الالهي والفدا يعني ابونا يوسف النجار كان كان شخن اه طبعا كانش شاب عنده 30 40 سنه لا لا خالص والصور اللي بتصوره برافو عليك الصور اللي بتصوره ان صغير في السن ما توزعها في مدارس الاح انا اسمع يا ابونا وانا معرفش صح ولا لا ان هو ما كانش يعني هو اصلا يكبر الست العذرا بس هي كانت صغيره فممكن يكون جنبهم 15


سنه مثلا ما هو كان احد شيوخ السنهدريم عشان يبقى احد الشيوخ كان في شرط في اليهوديه انه على الاقل سنه 50 سنه عشان يدخل السنهدرين فعلى الاقل لكن يجوز انه بقى 55 و60 واللي حضرتك عايزه تقوليه بالضبط عد سن اللي هو ا مش شاب صغير يعني وما كانش زواج العذرا او خروجها من الهيكل خروج عادي عارفين قصه الاختيار ازاي وتمت ازاي بحسب ما بيذكر التقليد اللي لكن يوسف مؤكد تماما انه كان مسن كان كبير في السن وعايز اقول لحضرتك ما يثبت واضح ان هو ما كملش كتير ومات يعني ما كانش موجود وقت الصلب وما كانش موجود وقت في اوقات كتيره احنا اخر حاجه


سمعناها عن يوسف وفكروني او صححوا لي امتى برافو عليكم لما كان المسيح في سن 12 سنه ذكرها القديس لوقا والعضه قالت له هوذا ابوك وانا نطلبك معذبين لما كان بيتحاما شيوخ ال [تصفيق] مع مع الشيوخ في الهيكل الشيوخ والكهنه اللي كانوا موجودين في الهيكل فدي اخر حاجه معناها عن القديس يوسف ده كان المسيح في سن كام 12 سنه تمام واظن يوسف وقتها مالوش ذكر خالص مش اهمال لدوره لكن حتى اللي طلبوه قالوا له هوز امك واخواتك يطلبونك خارج ماتقالش ان يوسف النجار لكن كان مشعا اليس هذا ابن النجار الذي نحن عارفين بابيه وامه اللي هو من ناحيه ايه


الميلاد يعني والنسب بحسب الفكر اليهودي لكن الواقع المسيح ليس له اب جسدي اطلاقا انما هو مولود بالروح القدس والعذراء مريم احنا كده المحاضره الثانيه اللي هي التالم و مفروض صلب عنا على عهد بيلاطس البنطي طبعا كان لازم يموت المسيح صلبا الناس اللي بتسال لماذا يعني لان الناموس لعن كل من علق على خشبه والمسيح جاء لكي يرفع عنا اللعنه فقبل ان قبل في جسده الام اللعنه من اجلنا وبعدين كي تت الحياه من حيث صدر الموت فسقوط الانسان كان بسبب ثمره معرفه الخير والشر شجره يعني ونقدر نقول من شجره كانت سبب شجره معرفه الخير والشر خشبه من خشبه


شجره معرفه الخير والشر نشات المشكله وحلت المشكله او اتحلت من خلال خشبه الصليب اي كمان اي ما بنفرق في قضيه الصلب بين يعني الالقاب اللي تخص اللاهوت والالقاب اللي تخص الناسوت عمل المسيح الكلمه المتجسد كان في الاثنين مع بعض عشان كده هتلاقوا في الاناجيل سواء الاناجيل الزائر قس ولوقا او انجيل اللاهوت اللي هو القديس يوحنا ينسب الاعمال اللاهوتيه للناسوت وينسب الاعمال ينسب اعمال الناسوت للاهوت واعمال اللاهوت للناسوت لانه المسيح ها طبيعه واحده فلما نقول مسيح صلب الله الكلمه المتجسد صلب مسيح قام الله الكلمه المتجسد قام وهكذا


 ما بنفرش حتى في عموميه الفداء قال هكذا حب الله العالم كله حتى ها بذل ابنه الوحيد كي لا يهلك كل من بل تكون له الحياه والايه الثانيه في اعمال 20 معلمنا بولس الرسول بيقول احترزوا اذا لانفسكم ولجميع الرعيه التي اقامكم الروح القدس فيها ساقفه لترعوا كنيسه الله التي افتداه بدمه يبقى الدم ده دم النسوت ولا دم اللاهوت دم مين ها لترعوا كنيسه الله التي افتداه بدمه يعني الدم دم مين دم الله الله الكلمه المتج لان اللاهوت لوحده ما فيهوش الماده ما فيهوش الدم دوت لكن اللاهوت الله هنا الكلمه المتجسد يعني يحمل الطبيعتين في طبيعه واحده الطبيعه اللاهوتيه والطبيعه


الناسوتيه الموت الاختياري اللي اتكلم عنه القديس سنسس الرسولي وشرحنا هو موت طواعيه مش موت اجباري فالبشر بيموتوا اه لكن في فرق بين الاثنين كل البشر يموتون نتيجه حتميه للحياه الخاطئه التي يحيوه لان اجره الخطيه هي موت لكن المسيح لم يعرف ايه خطيه فلم يكن الموت سلطان عليه قد تقدم للموت طواعيه واختيارا ايه الدليل بقى انه تقدم باختياره كان كل شويه يقول للتلاميذ ابن الانسان سوف يسلم ها لرؤساء الكان وشو حكوم عليه ويتالم ويقوم في اليوم ايه الثالث كم مره يقول كده اخبر التلاميذ ان واحد منكم سيسلم مني يلا يا هوذا ما انت ده ها يلا يا صاحب ما انت فاعله اذهب ايه


افعله افعله باكثر سرعه يعني كل الخريطه خريطه التدبير الالهي مكشوفه امام الابن فن انب بكل شيء اللي هو يؤكد اختياره واستعداده عشان كده جه في وقت ق الجسد ضعيف ولكن اروح ايه نشيط وفي نفس الوقت لما اصلى في جسماني يقول القديس لوخ كان عرقه يتصبب كقطرات ايه دم لانه عارف كم الالام اللي هو داخل عليه عشان كده وفي نفس الوقت هو الله الكلمه المتجسد بدليل لما جم يقبضوا عليه في جسماني يذكر الحدث ده القديس يوحنا مش عارفينه مين بقى الليل والمشاعل والدنيا مش واضحه ويهوذا قاللهم اقبله لكن وهم بيسالوا عنه قال كلمه واحده قال انا هو بس انا هو اللي هو


ايه اهي بقى انا هو الله فسقطوا جميعهم على وجوهم ايه القوه العجيبه دي جت منين لان هو ايه هو الله الكلمه المتجسد بشكركم على حسن استماعكم وطول قناتكم وبشكر دعوه قتس ابونا كرولس الاخوه الاداريين وفرحان جدا وكرر فرحي ومحبتي واتمنى ليكم كل البركه ودوام النجاح لان النجاح موجود بس دوام النجاح ان شاء الله صلواتكم من اجل جميعا الصلا ابونا ولالهنا المجد والكرامه الان والابد  امين


Post a Comment

أحدث أقدم