كورس قانون الايمان | محاضرة 5 - نزل من السماء وتجسد | ابونا ماركوس مورجان

كورس قانون الايمان | محاضرة 5 - نزل من السماء وتجسد | ابونا ماركوس مورجان


كورس قانون الايمان | محاضرة 5 - نزل من السماء وتجسد | ابونا ماركوس مورجان

+ بسم الاب والابن والروح القدس الله الواحد امين تحل علينا نعمته وبركته من الان والابد امين فرحان جدا ان انا اكون معاكم فيس تو فيس لايف النهارده زي ما قال ابونا كرولس بشكر محبه وتعب ابونا كرولس رغم مسؤوليه الكهنوت لكن يبذل مجهود ضخم يعني انا عارف المتابعه عوات وتفكير صلوا له بقى ربنا يقويه ويسنده ودايما كده في نجاح وبركه يا رب وربنا يستخدمك بركه كورس جميل وموضوعات جميله ل الشرف ان انا اخد البركه دي معاكم و فرحان جدا انا في يعني اشعر بهذا المكان المقدس ليه تاريخ عظيم تاريخ ماريمرقس وجود ماريمرقس هنا دي بركه خاصه الواحد

+ بيفرح بيها ويحس ببركه متميزه يعني تعيشوا وتدرسه ودايما يا رب في نجاح وبركه و اتمنى ان احنا نقدر نوفي ما طلب مني من قدس ابونا كرولس النهارده قدس ابونا طلب موضوع تكمله هو سلسله في قانون الايمان شغالين في الكريب او في سيستيوس قانون الايمان انا هبدا طبعا من الجزء هلتزم بال نبدا من كلمه نزل من السماء وتجسد من الروح القدس ومن مريم العذراء تانس وصلب عنا الى اخره بس احنا هكتفي بالجزء اللي وسبون حدتنا قانون الايمان قانون قديم جدا يرجع لسنه كام ها كلنا حافظين مجمع نق يعني مجمع النقي

+ كان سنه كام 325 مش كده فنص يعني صدرت الامر بكتابه او التوثيق وتصديق قانون الايمان بهذا النص في سنه 325 لكن اكيد الاباء اللي سبقوني وال المحاضرين اللي سبقوني اتكلموا عن تاريخيه القانون وطبعا خد مشاورات كتيره وخد حوارات كتيره ومجهود ضخم من الاباء على راسهم واشهرهم القديس العظيم اثناسيوس الرسولي وده شرف للكنيسه الابطيه كنيسه اسكندريه انها كانت تقود المجامع المسكونيه وان البصمه القبطيه الارثوذكسيه موجوده يعني منيره في سماء التاريخ مهما بعد الزمن يعني القانون طبعا كلنا عارفين لما اتكتب حابب بس

+ يعني اغير لكم اغير لكم المود شويه ان احنا نقول القانون اتكتب باي لغه اه كتب باللغه اليونانيه وكانت اللغه اليونانيه هي اللغه السيده بالطبيعه وده من ترتيب ربنا ان اللغه اليونانيه كتب بها العهد الجديد كتبت بها الترجمه السبعينيه العهد القديم ا سنه 288 285 قبل الميلاد واللغه اليونانيه هي لغه الحوارات المجمعيه والمجامع المسكونيه هي لغه الاباء الكبار والعظماء لغه مدرسه اسكندريه ولغه اباء اسكندريه لحد طبعا ا بعد كده من القرن الرابع والخامس بدات برض تنشط اللغه الابطيه والثالث كمان يعني كانت موجوده وبشكل قوي برده لكن كانت

+ سايده اللغه اليونانيه نفسكم تسمعوا معايا النص اللي اتكتب بيه واللغه اللي اتكتب بيه قانون الايمان هناخد دقيقه ونص دقيقه بس عايزكم تركزوا وعايزكم تركزوا في كم ملحوظه كده الشاطر يقول لي عليهم ممكن ا نشغل الشاشه الفيديو قالوا لي هنشغل وانا صدقت عايزكم كده تفتحوا اذانكم تسمعوا ازاي كان بيتنطق القانون وازاي بيتقال ازاي يعني فهو هيتنطط اللي اتكتب بيه وقتها بالضبط يعني اؤمن باله

+ واحد ما يرى وما لا يرى وربنا يسوع المسيح ابن الله الوحيد مولود قبل كل نور منور اله حقيقي من اله حقيق مولود غير مخلوق مساوى للاب في  الجوهر من اجلنا ومن اجل خلاصنا نزل من السماء  و اليوم الثالث كما في

+ الكتب وروح القدس الرب المحي مبق من الا نسجد لهم على الاب والب كنيسه واحده مقدسه جمعه رسوليه نعترف بمعموديه واحده نفره الخطايا قيامه الاموات وحياه الدار الاتي امين اشتقتوا تسمعوا اللغه دي دي اللغه اللي اتقال بيه اللغه الاصليه اليونانيه القديمه اللي اتكتب بيها القانون تحبوا تسمعوه تاني انا انتم حافظين القانون بالعربي فانا بقول بعض الكلمات كده على اساس تعرفوا النطق ماشي ازاي لا انا احتاجه تاني امم عايزك توقف عند حته كده معينه

+ حد لاحظ حاجه في الصور برافو عليك بشكرك اسمع حضرتك ها الاخ لويز نحييه خذوا بالكم شايفين الصوره دي انا كان يهمني النص النص سليم جدا واللغه يونانيه صرف مش حد متعلم اللغه بيقولها لا ده من اصلها برض اللي بيقول ده يوناني لكن كان ليا ملاحظه على الفيديو اللي عاملينه ان دي صوره الاب فعامل له راجل كبير ها بدائن بيضا مش كده رغم ان ده قانون ايه قانون الايمان اللي بيرد على يعني الاتنين متناقضين طبعا اللي ركب الفيديو ما عندوش خلفيه لاهوتيه او خلفيه عقائديه مظبوطه بس للاسف لسه موجوده بعض الصور شوفوا الحساسيه الابطيه واللاهوت

+ الشرقي السكندري الابط السليم قدرتوا تلقط ان هنا في حاجه مش مظبوطه طيب دي سوره الاب هنمشيه شيه كيردي صوره مين الابن لما بيجي يتكلم عن الابن جاب الصوره دي اتكلم عن الاب جا الوره الراجل الكبير المسن الشيخ مساو للاب بتاعنا اللي هنشتغل عليه اللي هو نزل من السماء ها وتجسد من الروح القدس ومن مريم

العذراء تان بعدين تانس تانس او تانس اللي هيكشف بقى الخطا الصوره الاخيره خالص يبقى الاحسن حد يفتكر ان احنا بنتجنس  بس شفتوا بقى هي دي ب الصوره دي للاسف مشهوره عندهم الاب راجل كبير في السن وبعدين الروح القدس زي حمامه وسطيهم وبعدين الابن فدي ميزه اكتر ان هم قاصدين يدونا الشكل دوت طبعا انتم عارفين الصوره دي تحمل كثير

من الاخطاء العقائديه تحمل الاريوسيه ان الابن اقل او اصغر من الاب تحمل انه الاب منفصل عن الابن ف يعني تحمل تعبير مخالف ان الاب لم يره احد قط مش كده قديس يوحنا قال كده الابن الوحيد الذي في حضن به هو ايه هو خبر في الفصل الزمني كمان الفصل الزمني احنا قلنا دي اريسيه وتحمل السابليه وتحمل كثير من الهرطقات اللي ممكن ا تستنتج عشان كده كنيستنا ترفض الصوره دي وترفض الشكل ده للاسف مشهوره جدا عند اخواتنا اليونانيين على انها يحطوها دايما على كنائس الاجيه رياضه كنايس الثالوث القدوس فسموا اللي سموا الكنيسه باسم الثالوث راحوا حاطين الصوره

دي سالنا اساتزه العقيده متميزين وشاطرين جدا والحقيقه محيدين و وبنا محبه كبيره خالص معاهم قالوا لنا ان ده خيال الفنان قالوا هي كم ملحوظه عقائديه عندكم حق بس ده خيال الفنان انه تخيل ورسم فما بنقش عليها اوي لكن هي ممتلئه بالاخطاء ناخد بالنا منها وماحدش يستخدمه نعم مافيش حد يا ابونا كرولس يقدر يتخيل الاب او يجسم الاب او يجسده لانه المسيح قال من راني فقد راى الاب وفي نفس الوقت الاب لم لا يرى لم يرى احد قط الاب مش من خاصيته انه يرى لكن الابن هو اللي من خاصيته او منق ان احنا نقدر نشوفه وهنشوف دلوقتي ازاي كنا نقدر نشوفه في في العهدين

يعني كنا نقدر نشوفه في العهد القديم وكنا نق وشفناه متجسد في العهد الجديد علشان كده نص القانون نص القانون اللي احنا نشتغل عليه نزل من السماء تستوس انثروبوس كين ميترا سوتيريا ك ك اتون وانون نزل من السماء وتجسد من الروح القدس ومن مريم العذراء تانس او تانس تعبير بقى نزل من السماء في القانون مقصود بهنا ده قانون ايمان يعني ده المسلمه الايمانيه اللي بتحتوي كثير من العقائد الاساسيه المسيحيه اللي احنا بنؤمن بيه وطبعا القانون كان بيرد على بدعه اريوس او انعقد المجمع بسبب بدعه

اريوس فحط قانون الايمان ماحدش يغير فيه او يحور فيه واديكم شايفين النص الاصلي الجميل حتى في اليونانيه لما يتكلم عن انبثق الروح القدس قال اك بطروس اك بطروس يعني من الاب ما قالش من الابن خالص زي ما اضيفت الفلوك فيما بعد لكن دي مش قضيتنا النهارده قضيتنا هنركز على او موضوعنا نزل من السماء وهل يمكن ان يتجسد الابن او لا طبعا احنا قال لنا معلمنا القديس بولس الرسول في تيموثي اوس الاولى 3 16 وبالاجماع عظيم هو سر التقوى الله ظهر في الجسد كلمه ظهر في الجسد مش ظهر في الجسد يعني تجسد عشان كده هنلاقي النص اليوناني ان انتروبي

ساندا اللي هي تجسد من انثروبوس انثروبوس الانسان فهنا الكلمه تترجم تانس او تانس كلمه تانس تانس يعني اصبح ايه انسانا وده اللي قاله معلمنا القديس يوحنا هتلاقوا انه قانون الايمان عباره عن عصاره نقيه جدا بايات وتعبيرات وكلمات الوحي المقدس الكتاب المقدس فيش ولا كلمه من خارج الكتاب علشان كده القانون له مصداقيه وله اصاله وله معاني عميقه يجب ان احنا نكون مدركها وفهمنا تعالوا نشوف كان الله يعد للتجسد كيف نقبل انه نزل من السماء هو اللي قال لان قدموس وبيتكلم عن القدوس الذي نزل من السماء هو الذي صعد الى السماء ابن الانسان الذي هو ايه في السماء تعالوا نحط

اول سؤال على كلمه نزل يجي حد يقول لك طب هو ربنا ينفع ينزل ويطلع وكلام من ده طب ولما نزل كانت السماء فاضيه ما هو نزل من السماء لازم نكون واعيين وفاهمين يعني ايه نزل من السماء دايما الاباء يشرحوا لنا ان التحركات دي بتاعه الابن دي تحركات داخل دائره الثالوث القدوس اللي هي الاجيه الرياضه اللي بيقولوها اخواتنا اليونانيين التحرك هنا او النزول والطلوع والدخول او الارساليه الاب يرسل الابن الابن يرسل الروح القدس قال انا صاعد وارسل لكم ايه المعزي لا اترككم يتامى وا الاب ارسل ابنه الوحيد الى العالم مش كده هكذا احب الله العالم كله حتى بذل ابنه

الوحيد لكي لا يهلك كل من يؤمن به ده تم بالارسال فالاب له ان يرسل الابن والابن له ان يرسل الروح القدس اما حته ان هو نزل من السماء وهل ساب السما فاضيه لا هو موجود في السماء هو موجود على الارض هو موجود في كل مكان لانه لازم يكون في ذهننا ان الابن هو الله الله الكلمه المتجسد ايضا الغير المحدود نحن نراه نرى حدوته في الجسد لبس الجسد عشان كده القديس يوحنا قال ايه قال والكلمه افتشي ساريكس اتخذ جسدا وحل ايه اه وكلمه حل بيننا في اليونانيه حله من سكينس وسكوس من سكيني سكيني اللي هي الخيمه الابن خيم بمظلته بمظله الجسد واخد باله هنا مش معناه حد

لهته في الجسد او تحول الى جسد ابدا هو كل اللي بيعمله عمال يمهد لينا ول عقليتنا البشريه والا ايماننا من العهد القديم لحد النهارده من بدايه التعامل مع ادم بيجهز للحظه دي واللحظه دي لحظه التجسد هي امتداد للتمهيد اللي كان ربنا بيجهز لنا من خلال كثير من التعاملات عشان كده هنلاقي الاله المتان او دايما نقول مافرقش في الاعمال للابن لانه نزل من السماء ما بين اعمال واعمال الاب واعمال الروح القدس الله كيان واحد جوهر واحد بنقوله في اليونانيه كده 100 اسيه او اسنس جوهر واحد وبنقول في التعبير التاني لاث اقانيم تريس هيبوستس تريس هيبوس لاث اقانيم

متميزين ولكن في النهايه الكيان الواحد اللي هو ال 100 اسيه فلما بقول لاث اقانيم مش معناها صلين زي الصوره الغلط اللي شفناها دي لا لاثه في جوهر واحد الاب هو اصل الوجود هو المرخص او المرخيه هو الاصل عشان كده هنشوف بعد شويه ان القديس اثناسيوس الرسولي شبه العلاقه دي بقرص الشمس وقال زي ما انتم شايفين قرص الشمس في الشعاع بينزل من القرص وبعدين بيدخل الدنيا كلها هنا الارض كلها يملى الارض بس انا لو قاعد في المدرج هنا جوه مش هيدخل عندي قرص الشمس فبيت سءل اول حاجه بيقول هل كون ان انا مش شايف الشمس او ما عنديش الشعاع دلوقتي بنكر وجود

الشمس لا الشمس موجوده فالله ده موجود والله والابن كان موجود ومتجدد طيب وبيقول شفته لما اطلع اشوفه في الشعاع بشوف الشعاع متصل بالقرص من غير القرص مش هيبقى فيه ايه مش هيبقى فيه شعاع وبيقول هنا انه الاثنين مش منفصلين عن بعض ابدا يعني مافيش انفصال ومافيش ا تدرج زي ما قالها ا اريوس يعني ا كمان مش بنقول في نزل من السماء او في التجسد ان هو ان يسوع انسان عادي حل عليه الكلمه لو قلنا حل عليه الكلمه يبقى وقعنا في بدعه ايه النسطوريه مع ان النساطره ما كانوش لسه بداوا يعني ما كانش ن اسطوريه بداوا يعلموا بيه كانوا بيجبوا الاريوسيه

لكن هنا القانون كانه بيرد على كثير من البد حتى قبل ان تنشا فمش بنقول حل عليه الكلمه لا ده تعبير نسطوري ا انما بنقول ان الكلمه هو اتخذ لنفسه جسدا ولكن بنفس ايه بنفس عاقله كمان مش بنفصل زي الارسين ان الاب هو بدايه له وان ارسل الابن في زمن او اسف ان هو الابن بقى محدود بالزمن او اتوجد في الزمن اللي اتولد فيه طبعا كلنا عارفين المسيح ميلادان للمسيح ميلادان الميلاد الازلي اللي هو القانون بيقولوا قبل كل ايه عشان كده قال فسك فوتوس نور من نور اللي هو تشبيه الق خد القديس اثناسيوس كان متعود يقول الشمس والنور فاله نور من نور اله حق

من اله حق زي ما سمعنا في القانون وبعدين كمان مش بنقع في بدعه ابوليناريوس اللي تقول ان تجسد الابن كان باتحاده مع الجسد البشري بدون نفس عاقله ابوليناريوس قال ايه قال ان المسيح الكلمه الابن الكلمه اتخذ جسد بس بدون نفس وبدون روح انسانيه طب لو بدون روح انسانيه الاباء يتسائلوا بقى ويقولوا بالمنطق ده لو كان كده يبقى المسيح جه يفضي الحيوانات لانه جاه يفضي الاجساد فقط واح لم تفدى القديس كرولس قال تعبير جميل قوي قال انه ما لم يؤخذ في المسيح لم يخلص لم يفدى ما لم يؤخذ ما لم يتجسد به ما تفدا يبقى بطريقه ابوليناريوس فدى الجسد ما فادش الروح يبقى ما ينفعش دي

بدعه ابوليناريوس انما المسيح لما تجسد اتخذ انسانه الكامل واتخذ انسانه الخاص او خ خد جسده الخاص زي ما بيقول ديس اثناسيوس الرسولي ز ا بدي ز ا بدي اللي هو جسده الخاص انسانه الخاص صحيح اتحد بانسانه الخاص في ملء الزمان وهنا كانت الصعوبه اللي خلت العذرا تسال الملاك لما بيقول لها الروح القدس لما بيقول لها ها انت ستحبلين وتلدين ابنا وتدعين اسمه عمانوئيل مش كده او يسوع لانه يخلص شعبه من خطاياه قالت له كيف كل هذا وانا لست اعرف رجل قاللها الروح القدس يحل عليك وقوه العلي ها تظللك الروح القدس هنا بيشتغل في عمليه التجسد لان الاقانيم الثلاثه فيش واحد

بيشتغل لوحده يشتركوا في العمل الواحد بس في تميز وخصوصيه لكل اقنوم ما يميز اقنوم الاب عن الابن عشان يبقى الكلام واضح واكيد الاباء اللي سبقون اتكلموا ما يميز الاب عن الابن انهب ما يميز الابن عن الروح القدس والاب انه ابن ما يميز الروح القدس عن الاب والابن انه روح انه روح قدس هو ده تخصصه هي دي اقمته هو ده لهوت قانون الايمان اللي احنا نكرر فيه ونصلي بيه في صلواتنا الخاصه في الاجبيه في القداس في في الليتورجيات كلها يعني حاجه جميله جدا كمان بنحتاج من انه او القانون رد على حتى شهود يهوى اللي هم بيؤمنوا ان المسيح هو

البكر بس بكر كل خليقه بمفهوم انه مخلوق ودي مرفوضه تماما عشان كده القانون بدا بيقول اللي نزل من السماء ده بس قبلها كان ايه مولود ها غير مخلوق طب هو في جانب مولود وفي جانب مخلوق صراحه ان السوت اللي خذوه هو عمله لنفسه لان هو اقنوم الخلق هو اقنوم الخالق الابن هو الخالق تمام ومع هذا يشترك الاب ويشترك الروح القدس تقدر تقول الروح القدس برض بيخلق والاب بيخلق والابن بيخلق تمام لكن مين اللي عمله الاساس الخلق الابن الابن الكلمه لانه الاب لما خلق العالم خلقه بمين خلقوا بالابن عشان كده القديس يوحنا لقطها وقالنا قال في الاصحاح الاول كل شيء

به كان وبغيره لم يكن شيء مما كان يعني بالمسيح كان كل حاجه من غير المسيح ما كانش هيكون في حاجه لان هو عقل الله الناطق ونطق الله العاقل وهو اقنوم الخلق فالق لانه هو اقنوم الخلق كان يقدر ياخد او يعمل لنفسه طبيعتنا البشريه بس التي بلا خطيه زي ما حضراتكم فاهمين لانه لو كان خد الطبيعه بخطيته لما محتاج اللي يفديه مش يقدر يفض حد محتاج اللي يفديه فب بنقول نحن لا نقبل عشان كده تعليم شهود يهوى انه مجرد بكر او مخ بس مفهوم المخلوق لا هنا كلمه بكر مفهومها ايه بقى في الكتاب البروتوكس يعني المولود الاول هنا معناها انه راس كل شيء ارخي في اليونانيه

كده النص ارخي ارخي يعني بدء او راس ودي استخدمها كتير القديس يوحنا في سفر الرؤيه وهي دي اللي هي الارخي بتاع ان ارخي ان اولوس في البدء كان الكلمه في اول ايه في اول اصحاح من انجيل القديس يوحنا اللاهو في البدء كان الكلمه والكلمه كان الغص عند الله وكان الغص هو الله كان الغص هو الله فده ردود على يعني سوء الفهم عند المبتدعين او الهراطقه كمان السبتيين بيؤمنوا ان يسوع هو الله في طبيعته سجيته لكن مش في اقنوم ته برض مرفوض اي ايمان يخالف ايمان الكنيسه وايمان الكتاب المقدس وايمان المجامع المسكونيه على راسها قانون ايمان نقيه يعني نحن نؤمن بالاله الكلمه

نزل من السماء وتجسد من الروح القدس ومن العذراء مريم طبعا هنا لانه زي ما قال القديس يوحنا الكلمه ار جسدا وحل بيننا وراينا مجده فكلمه حله قلنا اللي هي سكوسي خي ظله ودي ربنا مهد ليها من العهد القديم فاكرين خيمه الاجتماع كان تقسيمتها او الخريطه بتاعتها تقول ايه وسط الاسباط ال 12 كانوا الاسباط متقسمين الخيمه هي السنتر خيمه الاجتماع حضور الله اه وكل اتجاه شرق شرق غرب شمال جنوب في لاث اسباط 3 في 4 ب 12 بس مين اللي في النص خيمه الاجتماع والخيمه فيها ايه تابوت العهد وفيها الحضور الالهي ديفاين بريزنس ف كان حضور الله في العهد القديم اشاره

الى عمليه التجسد ان الله بخيمته بخيمه جسده الخاص حل بيننا وراينا مجد بس من خلال مفهوم التجسد الالهي الاباء طبعا على راسهم اللي حاولوا يشرحوا نا ويوضح نا ان رغم ان القانون بيقول نزل من السماء بس ما سبش السماء لان لاهوته موجود في كل مكان وزمان لا يخلو منه مكان ولا زمان فالكلمه الله الكلمه المتجسد احنا شايفينه بانسانيته او بانسانه الخاص ربنا يسوع المسيح مثلا موجود في السفينه مع بطرس ويوحنا بنشوفه كمان جالس على البئر عند يستقبل السامريه بنشوفه يمشي يروح يشفي مريض بركه بيت حسده بنشوفه بيمشي في خط اريحه واليهوديه والجليل والناصره والخريطه الجغرافيه

الجميله دي مسيح بيتحرك انسان شبهنا في كل شيء ما خلى الخطيه واحدها لكن وفيما هو يتحرك بانسانه الخاص ربنا يسوع المسيح هو الله الكلمه المتجسد ارجو ان احنا يكون لنا عقليه عدم التفرقه بين اتحاد الابن بكامل لاهوته وبكامل ناسوته في شخصه في قنومه ولا نفصله ايضا عن بقيه الاقانيم الاب والروح القدس لانه الجوهر واحد الجوهر واحد الكيان واحد عشان كده لما يقف المسيح المراني فقد راى ايه الاب طب انت والاب كام اثنين ق اناا والاب ها واحد واحد وهكذا مع الروح القدس في الجوهر الواحد ا القديسين الاباء الكبار بداوا يشرحوا لنا انه هذه الطبيعه في الاتحاد اللي تجسد

ده مش معناها قل مش معناها انه فقد حاجه من خواصه مش معناها ان طبيعته تغيرت مش معناها انه اصبح محدود استحاله مش ممكن هو بكامل طبيعته بس هو طبيعه من طبيعتين طبيعه واحده من طبيعتين الطبيعه ان سوتيه والطبيعه اللاهوتيه عشان كده الكنيسه جعلت في الاعتراف الاخير في كل ليتورجيات هنا سواء ليتورجيه القديس باسيليوس كيرلس غريغوريوس اللاهوتي بنقول ابونا يسرخ ويقول اؤمن اؤمن اؤمن ان لاهوته لم يفارق ناسوته ها لحظه واحده ولا طرفه عين طرفه عين في اليونانيه دي رييف صمو يعني اللي عارفين رمشه العين دي مافيش ما كانش فيه يعني لو عندهم فهمته ثانيه

كانوا قالوا ولا فهمته ثانيه وقتها بس مافيش خالص والقديس كيرلس عمود الدين قال ان هذا احنا لما نتكلم عن الطبيعه الناسوتيه لوحدها وعن الطبيعه اللاهوتيه لوحدها احنا عشان نفهم لكن في الواقع هم طبيعتين في طبيعه واحده طبيعه الله الكلمه المتجسد القديس غريغوريوس قال كده في القداس في القداس الغريغوري بيقول بل انت ها بغير استحاله تجسدت وتانس انتت او تانست وشابه تنا في كل شيء ما خلى الخطيه يعني ايه بغير استحاله يعني ما حصلش تحول للطبيعه بدون تغيير ولا امتزاج ولا اختلاط في اتحاد لكن كل طبيعه محتفظه بخواصها وعشان نفهم الموضوع المضوع اسهل يعني

الطبيعه الناسوتيه لما المسيح اضرب بالسياط على ره ولما اتحط كليل الشوك ولما اطعن بالحربه في جنبه كان بيصرخ ويتالم وشرب كاس الالام كامله تعب ولما طلع على الجبل وصم 40 يوم جاع اخيرا والشيطان حاول يدخل له من المدخل ده لانه كان هنا مش قادر يدرك ده مين ف كل الاعمال الانسانيه شابهنا فيها في كل شيء ما خلى الخطيه وحدها قديس يعني هنا ما حصلش تحول من طبيعه لطبيعه او تغيير في حاجه فلم تتغير طبيعه اللاهوت ولا تغيرت طبيعه الناسوت لكن هي كانت طبيعه الاله المتان او الله الكلمه المتجسده قديس كيرلس عمود الدين بيقول انه هو ابن الله الحقيقي حقا

من حيث اننا لا نعر الناسوت من اللاهوت ولا نعر الكلمه من الناسوت بعد ذلك الاتحاد الغامض الذي لا يمكن تفسيره في طريقه للاتحاد كل اللي عرفناه بدون امتزاج يعني ما تخلطو مع دبوش في بعض ما فيش طبيعه غيرت التانيه مافيش لكن بكامل لاهوته وبكامل ناسوته وفي نفس الوقت طبيعه واحده من طبيعتين وبعدين الاباء شرحوا لنا وقالوا لنا طب ما احنا عندنا مثال كيف تتحد طبيعتين مختلفتين ويصبحوا طبيعه واحده فطو مثالنا احنا احنا مثال مصغر بس مع فارق التشبيه الانسان فينا او اي انسان له طبيعه روحيه الروح النفخه الالهيه وله طبيعه ماديه شويه التراب وجبل الرب الاله

ادم ترابا من الارض ونفخ في في نسمه حياه فصار ادم ايه نفسه فعندنا طبيعتين الطبيعه الماديه والطبيعه الروحيه ومع هذا مش منفصل مش ماشي روحي جنبي ولا جسدي في حته وروحي ما ينفعش ولو ده حصل يبقى الانسان مات فارقته الروح انما هنا ادي الطبيعتين متحدتين وفي نفس الوقت كل طبيعه محتفظه بكيانها الكامل او بطبيعتها الكامله دون امتزاج ولا ولا تغيير ولا تحول بغير استحاله ما حصلش اي حاجه من كده طيب عشان نشوف برض صوت من القرون الاولى عند الاباء عندنا ابن المكين في كتاب الحاوي بيقول مقوله جميله قوي قال ان الابن الازلي هو الكلمه الازليه لم يصر

بعد اتحاده بالابن الزمني المريم زمنيا ولا تغير عن جوهره وحقيقته وخاصيته وفصوله الذاتيه ولم يستحل عن ذاته وجوهره ماتحولش يعني ما تخافوش من بعض التعبيرات زي الابن الزمني والابن الكلمه الازلي هو يقصد بالابن الزمن اللي هو ايه ها اللي هو ولما جاء ملء الزمان ارسل الله ابنه مولودا من امراه مولودا تحت الناموس ليفتدي الذين هم تحت الناموس لننال التبني غلاطيه 4 ا محفوظه الايه الجميله دي هو ده التوقيت اللي قال فيه الملاك للعذراء الروح القدس ها يحل عليك وقوه لذلك ايضا القدوس المولود منك يدعى ابن الله تمام فابن المكين من القرن 13 و1 بيقول لنا التعبير

الجميل ده تعبير الابن بس هنا كلمه الابن مش معناها اثنين يعني نحن راينا الابن في الزمن خضع للزمن بتجسده ولولا انه تجسد ما كناش هنقدر نشوفه او نتعامل معاه بهذا الشكل و ما كانش ما كناش حد هيقدر يفدينا غير بهذه الطريقه طبعا في قانون في مجمع نقيه من قوانين المجمع غير قانون الايمان اللي احنا بنقول نصه بيقول ايه من ضمن القوانين ان جميع الذين يقولون عن الابن انه انه جاء عليه حين من الضهر زمن يعني لم يكن فيه موجودا او انه لم يكن له اثر في الوجود قبل ان يولد او انه ولد من العدم او انه من غير جوهر الاب او انه مخلوق و عرض للتحول او التبدل فالكنيسه

الجامعه الرسوليه المقدسه تعلن وقوعهم تحت طائله الحرب اللي هي كان ملخص ايه بقى دي البدعه الاريوسيه انه في زمن بين الاب والابن فعشان كده ملناش الايقونه او الصوره اللي فيها الاب مجسم وهو واخد شكل راجل مسن كبير شيخ وشعره شايب والابن شباب وشعره كده اسود او حاجه ما فيش فارق الزمني ده وما فيش مافيش شكل للاب نقدر نتخيله لانه الاب لم يروح قدس زي ما حضراتكم قلت اذا سر التجسد الالهي كلمه تجسد بقى اللي هي ان ساركو كي او ساركو سندا بحسب نص القانون لا يتعارض مع صفات الله ولا يتعارض مع صلاحه ولا يقلل او يشم من الوهيته ما بيقلش من الوهيته خالص

انما كان لابد من اتمام هذا العمل لانه احنا عارفين قديس الناسس الرسولي هنشوف بيدينا شروط التجسد بشكل واضح وصريح جدا لكن قبل ما ندخل في دي ادينا في رحله كده بسيطه مع فكر الاباء لحين ما نشوف مع بعض بسرعه عرض سريع ليه الكتاب المقدس كان بيمهل لنا ازاي العلامه ترتليانوس هو مش طبعا ما بيقولش قديس لانه عليه بعض التحفظات فقال عليه العلامه ترتليانوس بيسال ويقول هل التجسد غير لائق بكمال الله طبعا الجواب لا بل هو لائق بكماله كل اللياقه لانه من مستلزمات هذا الكمال شوف الكلام الجميل يعني من مستلزمات كمال الله انه يفدينا انه يتجسد لاجلنا عشان كده

القانون بيقول تجسد ايه لاجلنا ولاجل ايه خلاصنا من اجل فدائنا ما كانش في حل تاني غير كده فده كمال الهي وبعض من الاباء بيقول ايه ما كانش ينفع غير ان الابن يعمل كده ليه لان الابن هو الخالق الاب محب فعلا بمحبته خلقنا بس الابل خلقنا بالابل لانه تصدق هنا المقوله الابائيه المشهوره اللي نقول كل شيء خلقه او عمله يعمله الاب الاب بالابن في الروح القدس كل شيء يعمله الاب بالابن في الروح القدس يعني الثلاثه ايه مشتركين في كل في كل الاعمال الالهيه وما ينفعش التقسيم بينهم يعني التجسد لا يتعارض مع صفات الله لانه بيبين محبه الله الى هذه الدرجه نزل من

السماء مين بقى تنازل عن مجده ماسابش السماء هو موجود في السماء موجود على الارض موجود بلاهوته في كل مكان في السماء وفي الارض موجود بناسوته طبعا اللي احنا شايفينه على الارض ا بيقول العلامه ترتليانوس ويكمل يقول انه ده من مستلزمات الكمال ايه مستلزمات الكمال يقول العطف على الناس وانقاذهم من خطاياهم وتقريبهم ال الله لكي يعرفوا ويفيد منه وكان التجسد هو الوسيله الوحيده لتحقيق هذه الاغراض التجسد اعده الله واعد ذهن البشريه من وقت مادخل ادم وحواء تلاحظوا حضراتكم نمر مرور سريع كده نشوف ازاي ربنا بذل معانا مجهود كبير عشان نتقبل هذا السر

المكتوم في سر حتى القديس كيرولس اللي هو عمود الدين واستاذ المسكونه في اللاهوتيات يعني الحقيقه كل يرجع ليه مختلف الكنائس والطوائف كل يرجع القديس كيرولس عمود الدين يقول انه الفهم الكامل لا يمكن ادراك هذا السر السر الاتحاد مين يقدر يفهمه طب ومين يقدر يستوعب الله في ذهنه عشان يقدر يحد ويفهم تفاصيل التفاصيل دي لكن ربنا بيعدن لتقبل هذا السر العظيم زي ما شفنا من وقت الخلق ادم وحواء وهم في الجنه في تكوين 3 8 وت يقول سمع ادم وحواء صوت الرب ماشيا ها في الجنه عند هبوب الري ريح النهار يبقى هنا في اشاره لايه ها او في تمهيد لفكره ايه اه التجسد طبعا في حد

شاطر هيقول لي لا يا ابونا التجسد ده حصل بس في العهد الجديد انما العهد القديم كان ايه ظهورات ده صح جدا صح جدا ايه الفرق طب بين الظهور والتجسد الفرق بين الظهور تجسد ها الظهور بيظهر بس بدون جسد برافو عليك شكل وتجسد مادي برافو عليك الظهور شكل ياخد شكل هم حاسين ان في كانه فييه ها حركه وفي مشي وفيه يعني ربنا طب هيتكلم ازاي مع الطبيعه البشريه يتكلم ازاي مع ادم وحواء هيحسوا بوجوده ازاي كان لازم يظهر مظهر الشكل ده دوت كمان في زهرات الله لابونا ابراهيم وهو في سن 99 سنه ووعدوا ب بنسله بولاده اسحاق ومراس ارض كنعان وعلامه الختان واحداث كتيره وظهر له بشكل

احد الثلاث رجال الذين ظهروا لابونا ابراهيم في سفر التكوين 18 برافو ما كانوش ثلاثه في ناس بتفسر تفسير ال قديم يقول لك ده ظهور للثالوث القدوس زي الصوره دي كان ينفع يبقى في ظهور ما فيش ما ينفعش ما ينفعش هو كان المسيح ظهور للابن الكلمه وكمان اثنين ملائكه بشكل رجال وطبعا قعدوا وا استضافهم ابونا ابراهيم واكلوا وشربوا والى اخره هتقول لي طب ازاي ده يحصل ما هو ده غير المستطاع عند الناس مستطاع عند الله لان هو الله الق قادر على كل شيء ويقدر يعمل دو لما شافوا يعقوب في طريقه من بائر السبع الى حاران لما ناموا غربت الشمس وج ربنا بيقول له انا اله ابراهيم وها انا

معك في سفر التكوين ربنا بيكلمه سمع صوته وبيكلم وباركه واحنا طبعا في افسس 2 18 معلمنا بولس الرسول بيقول انه يسوع نزل من السماء وصال الارضيين ها مع السمائيين وجعل الاثنين واحدا لان به لنا كلينا الاثنين هنا يقصد كمان اليهود والامم قدوما في روح واحد مع الاب بحسب افسس 2 18 ظهور الله ليعقوب في كثير من المراحل في حياته واشهرها وهو في فنائي لما يعقوب قال نظرت الله الوهيم وجها لوجه شاف ربنا طبعا ده كان ظهور للابن الكلم ظهور الله ايضا لموسى موسى كان فاهم قوي لا بدليل ان هو خاف واضطرب وقال انه خاف ان ينظر الى الله خاف يشوف ربنا وقال له اللي كلمه قال له

انا اله ابيك يعني انا ايه انا الله انا اله ابيك وطبعا يعني بالاضافه المنظر العليقه المشتعله بالنار دي ليها معاني دسمه وغزيره جدا ظهور الله ليشوع ابن نونه في طريقه للحرب النظر واذب رجل واقف قبالته وسيفه مسلول بيده بشكل راجل ومعاه سيف وطبعا ا ربنا قال ليشوع وقتها في يشوع 6 ا انظر قد دفعت بيدك اريحه وملكها مين يقدر يقول انا لي السلطان ادفع في ايديك ملك الله ما حدش يقدر يقول غير كده فكان واضح من الحوار ان هو احد زهرات الله وبعدين لما يشوع سمع الكلام ده سقط على وجهه لما شاف الرؤيه وسجد وطبعا [تصفيق] اي كمان من ضمن الزهرات الجميله ظهور الله

لجدعون وقال كده فالتفت اليه الرب ولما بيكلموا يعني قاله كنت ا يا سيدي لماذا يحدث لماذا كل هذه البليه فهنا بيشتكي الظلم بتاع المديانيين طبعا ربنا قال له ما تخافش يا جدعون اني اكون معك و وستضرب المديانيين كرجل واحد اللي عايز الفه نظر حضراتكم انتوا عارفين الزهرات لكن خدوا بالكم من الاسلوب والكلمات الكلمات فيها سلطان وفيها قدره وفيها الكلمات بتنطق ان المتكلم هو مين هو الله ده اللي انا عايز اوصله لكم وقدر يتواصل مع جدعون قدر يتواصل مع موسى قدر يتواصل مع ادم قدر يتواصل مع منوح وامراته وم نوح وامراته لما شوفوا التجارب اللي مروا بها وقالوا

طب اذا جه تاني وكان ظهر الملاك في الاول لزوجه منوح ووعدها بولاده شمشون وهكذا وبعدين لما منوح اتاكد ان نموت لاننا قد راينا ايه قد راينا الله نموت لان هو في رعب ان هو يشوف ربنا بس هنا بيثبت الظهور وما يثبت ان ده ظهور حقيقي الاسم اللي قاله لما منوح بيسال ملاك ما اسمك قال له لماذا تسال عن اسمي وهو ايه عجيب تتخيلوا اشعياء كانت ودنه معه ا منوح لما قال كده ويدعى اسمه عجيبا مشيرا ابا ابديا السلام مين ده اللي اسمه عجيب يبقى ده اسم الله هو صاحب الاسم العجيب اعياء لما شافه في الرؤيه في شعيا 6ه وجالسا على الكرسي واذي له تملا

الهيكل خدين بالكم وكانها هي الرؤيه اللي شافها يوحنا الرائي يعني تقارب الافكار او يعني او نفس المنظر بس بروح العهد الجديد شاف القديس يوحنا الراي حس قيان لما يشوفه كمنظر انسان على العرش يقول كده ولما رايته خررت على وجهي سجد طبعا وكان المنظر ده هو منظر ابن الانسان اللي هو هي يتجسد فيما بعد ظهوره مع الفتيه الثلاثه مش نبوخذ نصر شاف ثلاثه والرابع ايه اه قولوا معايا الرابع شبيه بابن الالاه في دانيال 3 25 مين الرابع ده يكون وموجود مع الثلاث فتيه ها حاجه واضحه جدا الله بيمه من خلال الزهرات لسر التجسد الالهي او لاعلان السر المكتوم منذ الازل

ايه السر المكتوم اللي قاله لنا بولس الرسول يعني ايه سر مكتوم سر التجسد الالهي عشان كده لما بولس الرسول يجي يتكلم عن التجسد قال في الاخر ايه وبالاجماع عظيم هو ها كلمه وبالاجماع دي احنا حافظينه وخلاص عايزين نفكر فييها بالاجماع يعني ايه يعني موضوع كان تم وكله اجمع عليه خلاص ده بولس بيكتب لنا رساله تيموثاوس الثانيه مثلا سنه 62 ولا حاجه الاولى والثانيه طب ازاي بيقولوا بالاجماع يعني الموضوع خلاص ما احنا النبوات اتكلمت الزهرات اتكلمت الا الرسل بيبش شفناه رايناه لمسته ايديه نا من جهه كلمه الحياه هذا نخبركم به عاش وسطيهم حل بينهم شافوا معجزات

وشافوا اقوال وشافوا تع سمعه تعاليم كل الاثباتات اللاهوتيه اللي كانت تثبت وجود وجود الابن الكلمه المتجسد عاصروها فبولس الرسول مش بقدم لكم حاجه جديده ده بالاجماع عظيم هو سر التقوى ايه هو باع الله ظهر في الجسد تراء ل الملائكه بشر به بين الامم هتستغربوا في اعداد الذهن بالاعداد البشريه بالزهرات من خلال تعبير ملاك العهد او او ملاك يهوى او شخصيه عبد الرب في سفر اشعياء يعني دي واضحه قوي هنا برض ده نوع من التمهيد وبعض الاباء اللي فسروا الظهور يعني كان ممكن مثلا موسى يشوف العليقه مشتعله فيروح يجري يبص على المنظر الغريب

اخلع حذائك من رجليك الذي الى اخره الارض التي انت واقف عل ارض مقدسه سيبنا من التامل في الكلمات دي بقدر ما انه عايزين نقول ايه طب مين هيكلم موسى مين اللي قال له اخلع حذائك من رجليك لان الارض مين اللي قال له طيب ملاك ممكن ممكن ملاك يبدا الكلام لكن اللي يكمل الكلام بس تسميه ملاك العهد او ملاك يهوى وفي سفر ملاخي قال ان ملاك دوت هو الابن الكلمه بعينه قال لاني ارسل واتكلم عن ا قال وملاك العهد الذي تصرون به هيرسل امامه ملاكه اللي هو يوحنا المعمدان يعد الطريق امامه ومرات يقول ملاك الله ومرات يبدا برئيس جند الرب ف فسروه على انه ممكن

يظهر شكل رئيس جند الرب وبعدين كبدايه للظهور وبعدين الابن الكلمه هو اللي يتكلم مش مش رئيس الملايكه وحجه بيبقى واضح من النص نفسه يعني ا هنا هنقول اذا كانت له شخصيته المتميزه سلطان المطلق سلطان ما لا يزول ملكوته ما لا ينقرض زي ما شافه دانيال قدرته الفائقه اعماله العجيبه اسمه العجيب اذا هنا ده كان اعداد بكل الطرق من ناحيه الظهور من ناحيه الالقاب عشان كده المكان اللي كان يظهر فيه مره يدعى اي رؤيا او دعي اييل مكان نفسه دعي اييل لما ربنا كلم هاجر وظهر ليها ولا يدعى المكان مره دعي الوهيم في التكوين 22 لما بارك ابونا

ابراهيم ونسل ومره يدعى يهوى اي الرب او الكائن اللي كلم ابراهيم على الجبل ومره تاني يدعى الرب اله ابراهيم واله اسحاق واله يعقوب الله يهوى وكثير من الشهادات الكتابيه التي تؤكد الالقاب الالهيه مع جدعون يدعى يهوى مع ا في ملاخي دعي الرب وملاك العهد لكن خدوا بالكم اللي نركز عليه نقطتين ان اعماله هي اعمال الله وكلامه وسلطانه والقابه هي القاب الله يبقى لا شك ان هو ده كان الله انما في شكل اعداد لسر التجسد ما كانش تجسد كان ظهورات كان اعدادات كانت نبوات خد تخدوا بقى المسيح في نبوات العهد القديم يعني عدد ضخم جدا من النبوات وتفاصيل

النبوات في في ا ا تفاصيل النبوات دي هنشوفها من اول سفر التكوين لحد نهايه سفر ملاخي وتمت كلها في شخص ربنا يسوع المسيح يبقى هنا الله يمهد بالتجسد نزل من السماء لم يترك السماء موجود في كل مكان لكن ناخد بالنا طب هنقدر كبشر نقبل عمليه التجسد الالهي ولا هتكون صعب علينا ادي التمهيد من خلال كتير طب ما كانش في طريقه تانيه غير كده وكان يريح نفسه ويريحنا ده تعب كتير قوي لكن ما كانش عشان كده تلاقوا القديسه ناسس رسولي في كتاب ا تجسد الكلمه ا بيقول لنا شروط التجسد الالهي وبيقول

لنا يعني كل الكنيسه بتعلمه انه كان لازم يكون انا حابب كمان اطلع لكم نصوص ال نصوص القديس اثناسيوس اللي هو ا طيب اللي هو اتكلم فيها عن شروط الفادي كلنا في مدارس الاحد وفي كثير من العظات تعليم بنقول ان كان لازم يكون انسان الفادي لازم يكون انسان الفادي لازم يكون قادر على كل شيء يعني له قدره الخلق عشان ايه يقدر يعالج حاجتين مهمين جدا غفران الخطيه الجديه ا او خطيه الخطيه الاولى وكمان يجدد الطبيعه البشريه ويشفي فساد الطبيعه واحنا لما لما سقطنا في الخطيه

حصل لنا اكتر من حاجه نتائج السقوط فساد الطبيعه ا وراثه الخطيه او وراثه نتائج الخطيه من فساد الطبيعه ومن الموت اللي حكم بيه علينا فكان لازم اللي يقوم يفدينا او من يخلصنا يدفع ثمن الدين عنا ان هو يكون له يعني طبيعه بشريه هي اللي اخطئ فلازم يجي بطبيعتنا كمان لازم يكون ل قدره على تغيير فساد الطبيعه اعاده خلق تجديد الفساد او نزع الفساد واعطنا واعطانا امكانيه الصلاح كمان من يقدر يغفر الخطيه الاولى لادم وحواء اللي بتترص هي ونتائجها لبني البشر كلهم كمان يكون غير محدود لانه بيعمل مصالحه بين المحدود وغير المحدود الغير المحدود اللي هو الانسان

فهنا غير محدود عشان يقدر يكفر كفاره غير محدوده عشان كده معلمنا القديس يوحنا قال في الرساله الثانيه بتاعته في الاصحاح في الرساله الاولى الاصحاح الثاني الا اكتب اليكم يا اولادي الا تخطئوا وان اخطا احد فلنا شفيع عند الاب وهو كفاره لخطايانا ليس لخطايانا فقط بل خطايا العالم كله مين يقدر يكفر عن خطايا العالم كله كان واحد بس ترجمه القديس يوحنا في الايه المحفوظه يوحنا 31 لال لما قال انه هكذا احب الله العالم كله حتى بذل ابنه الوحيد لكي لا يهلك كل من يومن بل تكون له الحياه الابديه فالشروط كمان ان هو قابل للموت عشان كده خد انساننا

كاملا الروح لما تنفصل عن الجسد يبقى مات الابن على الصليب وفي نفس الوقت الروح لم تفارق لاهوته والناسوت لم يفارق لاهوته انما حصلت المفارقه ما بين الروح والجسد في شخص ابن الانسان انسان الكلمه اللي هو يعني حصل الموت الجسداني لكن في نفس الوقت الله لا يموت عشان كده الناس مش قادره تفهم يعني ايه مات الابن على الصليب ويعني ايه الله لا يموت الله لا يموت حي بلاهوت اللاهوت لا يموت لكن انسانيا روحه الانسانيه خرجت من جسده وفي نفس الوقت يحتفظ ها صعبه دي شرحتها القسمه السريانيه اسمحوا لي نوضحها برسمه بسيطه كده مش موجود في هنا ما انتم مخبينها

ورايا عندكم بريج دلوقتي ناخد الرسمه دي وتطلعوا بريك عشان بيتسلوا في البريك زي كل الكليكات انا لي خبره حلوه مع البريك يعني عشان كده احب اقول لهم اديكم البريك في الاخر ابى وفرت لكم وقت يعني هو تقريبا هيحصل معاكم كده لا ممكن تاخدوا بريك حا حاضر حاضر رسمه بسيطه يعني بصوا لو دايما يعني يشبه اللاهوت طبعا مافيش تشبيه يعطي الكمال يعني عن الله مافيش تشبيه كامل كلها محاولات اقتراب يعني لانه صعب نشبه غير المحدود بمحدوديته دي فلو قلنا تشبيه الدايره دو ده يمثل اللاهوت مش كده والدايره ليه لان الدايره ها مالهاش لا نقطه بدايه فين بدايه والنهايه مافيش ليس

لها بدايه ولا نهايه فنقول يعني ايه تتشير الىه طيب المسيح كان على على الصليب ادي الصليب اهو وادي انا مش هرسم تفاصيل لكن لو قلنا ده ده المسيح فف الروح الانسانيه اهي نعملها احمر او اخضر عشان تبقى باينه شويه ده المسيح المتان او ابن الانسان زي ما لقب نفسه كتير هنا صعد طبعا حيا على الصليب يعني اللي حصل في الموت بقى كيف مات المسيح وكيف يموت طبعا اللاهوت لاهوته متحد ها كاملا بنسوته بنسوته الخاص اللي هو دوا وبروحه الانسانيه الموجوده في النسو لما مات المسيح خرجت الروح الانسانيه مثلا بقت هنا تمام فمات المسيح على الصليب سلم الروح في

اللحظه دي الروح الانسانيه دي ايوه الروح الانسانيه وهي متحده باللهو ده كله نزل الى سافل الجحيم وخلص ابانا ادم وبنيه مش كده نزل الى سافل الجحيم متفقين على كده تمام طيب اللحظه اللي هو بعد كده جه يوسف الرامي وج ن قدموس وشالوا الجسد راحوا حطوه ايه في القبر في القيامه بقى حصل ايه الروح الانسانيه ها رجعت تاني لنفس الجسد اللي بس ما كانش على الصليب كان في القبر مش كده فقام المسيح من بين الاموات بعد ثلاث ايام وثلاث ايه وثلاث ليالي مفهومه الفكره دي اشرحها تاني كيف مات المسيح على الصليب ا الروح هو كان اهو ا خرجت الروح الانسانيه من الجسد اهي موجوده بس خد لحظه

ما خرجت من الجسد نزل الى اسافل الجحيم خرج ادم وبنيه ونفوس الذين كانوا قد ماتوا على رجاء ن قدموس ويوسف الرامي خدوا الجسد وكفنوه وضعوه في القبر في القيامه ها لو قلنا الجسد كان محطوط هنا في القبر هو مش على الصليب بقى يعني وليكن هنا في القيامه جت الروح الانسانيه هنا للقبر فقام المسيح بعد كده تقدر ترسم صوره القيامه يعني من بين الاموات ف اللي انا عايز اقوله واللي لازم تكونوا يعني حضرات واخدين بالكم منه انه ناسوته لم يفارق ايه على الصليب ناسوته لم يفارق لاهوته في القبر ناسوته لم يفارق الروح الانسانيه وهي في الجسد لم تفارق لاهوته برض خرجت من

الجسد لم تفارق لاهوت تمام متحده في جسد القيامه نفس القصه فالته دي ثلاثيه دي لن تنفصل ابدا لكن هو لما بنقول عن لاهوت صوته لم يفارقه اطلاقا ولا ربيف صمو ولا رمشه العين قديس كيرولس لما شرح بقى وقال لما نتكلم يا جماعه عن الناسوت واللاهوت واحنا بنبص من هنا كده بالرؤيه دي البعيده بنعمل ايه بقى يعني قال هنا انا مثلا بتكلم عن عن عن الهود وهنا مثلا بتكلم عن الناسوت ولو قال ان دي العين اللي هي بتشوف قال هنا اللحظه اللي انا بوصف فيها دي اللحظه الزمنيه دي تساوي صفر مافيش امال ايه اللي انا بعمله قل هذا الفصل فقط على مستوى العقب على مستوى

الذهن انا اللي بفصل ذهنيا لكن في الحقيقه هو لم ينفصل يعني لو خدنا حد من حضراتكم كده اقول انا بلاش حد من حضراتكم انا واقف اهو قدام حضراتكم انا دلوقتي اسم انسان ابونا ماركس الانسان ده فيه روح وفيه جسد لكن لما حد بينادينا او يكلمني بيقول لي يا روح ابونا مارقس يا جسد ابونا ماركس يا نفس ابونا مارس ما فيش هو ابونا ماركس وخلاص فلان وخلاص استاذ فلان دكتور فلان مش كده كيان يعني بقى طبيعي من طبيعتين عشان كده القديس كرولس قال لما بس احنا عشان نفهم بنضطر نتكلم عن الروح لوحدها ونتكلم عن الجسد لوحده ونتكلم عن اللاهوت لوحده ونتكلم عن الناسوت لوحده

وهكذا احنا بنفسه عشان نفهمه لكن هو مش معناها متفصص لا هو كيان واحد متحد ولاهوت لم يفارق نسوته لحظه واحده ولا ترفل عين طبعا الاباء عانوا كتير كير لان الهرطقات كانت تمس التفاصيل دي وذكرنا زي مثلا بدعه اريوس ابوليناريوس و نسطوريوس وكتير المانيين والدوس والخيالي والشكلي وبدع كتيره قوي كانت موجوده في القرن الاول الميلادي فهن برجع لتعبير تجسد من الروح القدس ومن مريم العذراء ايه حكايه الروح القدس ومريم العذراء وهل بقيت العذراء عذراء وايه تعبير تانس بقى تانس يعني ايه اصبح انسان كلنا عارفين القصه بتاعه التجسد الالهي لكن هنحتاج الى بعض

التوضيحات في رؤى الاباء وفي ضوء قانون الايمان الجميل عشان ماخدش وقت البريك بتاع حضراتكم ه البريك بيبقى قد ايه صبونه دقاق طيب واحنا بنخلص 8 ونص 8 ونص بالضبط هنمشي ارجوكم ما تخروش شكرا شكرا لمحبتك.



Post a Comment

أحدث أقدم