كورس قانون الايمان | محاضرة 3 - نؤمن برب واحد | ابونا اثناسيوس عوض

 كورس قانون الايمان | محاضرة 3 - نؤمن برب واحد | ابونا اثناسيوس عوض

نؤمن برب واحد

بسم الله ب ابن والروح امين الحقيقه انا مبسوط جدا وببركه وشرف كبير ل ان انا اكون في هذا الصرح العظيم مركز البابا كلولس عمود الدين طبعا والكليه الاكليريكيه بالاسكندريه تحت اشراف الاباء المحبوبين اللي بنحبهم جدا وتعلمنا منهم كتير جدا ولا احد ينكر دور المركز وريادته في الفتره اللي هي بتاع الكورونا دي حيه ابونا ربنا يعوض اسركم ويعوض الخدام على تعبهم فعلا كان المركز قايم بدور لا احد يقدر ان هو ينكره ابدا ومازال المركز بيقدم واتمنى ليه كل التوفيق وكل النجاح الباهر في كل امر الحقيقه اني سعيد جدا بفكره اللي هو الكرسي يعني بنتكلم عن


قانون الايمان لدرجه ان بتخلي معايا في الكنيسه احنا ليه ما تعملوش عندنا الحاجات ديت فبنا كلس عمل لي مشكله في الكنيسه ان الناس حابه ان يبقى عندنا الموضوع ده ف كويس قوي ناحيه تدرس قانون الايمان المحاضره الاولانيه احنا هنكمل بعد اللي كمله الدكتور عادل الدكتور عادل اتكلم على اقنوم الاب احنا هنكمل الكلام على اقنوم الابن نعمه ربنا المحاضره الاولانيه بعنوان نؤمن برب واحد يسوع المسيح يعني خلال الدقائق اللي جايه في المحاضره الاوليه هنتكلم على المقطع ده نؤمن برب واحد يسوع المسيح يعني عنوان جانبي كده ربوبيه السيد المسيح والقابه


اللاهوتيه الحقيقه ان انا هستعر بما ان احنا البابا الكبير هو الشفيع بتاعنا كلنا فتعالوا استعير كده الكلمات دي وابدا بيه هو بيقول كده يمكنني الان انا امدحك انا بمدح ابون كرولس وبمدح حضراتكم وبمدح كل الدرسين المنضمين لهذا الكورس مدحا ليس بقليل على حبكم للتعلم شطار انتم بتحبوا تتعلموا الرساله دي قديس كروت بيقولها لنا واحنا بندرس قانون الايمان وحب التعب الذي لمحبتكم بين اشغال ودراستك وجايين بعد الظهر قاعدين تسمعوا محاضرتين عشان تتعلموا واعتبر انه جدير بكل تقدير فمن لا يبتهج كثيرا بسبب شوق شوق شوقكم للدروس الالهيه وحب الاشتراك في التعليم المقدسه


الكليه الاستقامه يعني يا بختكم انا شايف شوق في عينيكم ان انتم كلكم جايين النهارده تتعلموا التعليم المستقيمه مش بس كده هذا يساعدنا لنصل الى الحياه الابديه القاعده بتاعتنا دي اللي هي مكافاه في السما اه احنا بندرس وبناخد حاجات صعبه شويه و وحاجات لاهوتيا عميقه شويه عن اللي بيتقال بره بس ده بيبين شوق محبتكم وان انتم بترنه وفي الاخر عايزين نوصل السما بالكلام الجميل اللي احنا بنتعلم ده فالح دي اكتر بدايه حسيت ان القديس كلوس بعتها فالغيرة تتعلم الايمان والاعتراض به اطلب هذا الايمان وحده الذي تسلمه لك الكنيسه نحن لا ناخذ ايمانا بعيدا عن


الكنيسه الكنيسه هي المصدر الاساسي اللي بناخد منه الايمان واحتفظ به هذا المشيد من كل كتاب مقدس طبعا الايمان ده مش خارج عن الكتاب ما فيش تعارض ما بين الكنيسه وما بين الكتاب اودعه في ذاكرتك يا اخوه انظروا تمسكوا بالتقاليد التي تتسلمها الان اكتبوها على الواح قلو بك الموضوع مش موضوع نظري بحت والاب والابن والام اوسيوس وال مساوي الاف الجوهر وكاننا بتدرس ماده علميه اطلاقا ده الكلام ده مكتوب على الواح قلوبنا وياما شهداء وقديسين وقفوا قدام هذا الامر وضحوا بحياتهم وبذلوا دمائهم من اجل الحفاظ على هذا الايمان ده مش مجرد نظريات فال اللي فاكر ان احنا هنيجي ندي


دلوقتي شويه نظريات وكلام لا ده ايماننا ده ده احنا مختومين بيه جوه الواح قلوبنا على حد تعبير القديس قروس الاشرم القديس اثانسيوس يقول كده قانون الايمان اللي انتم تسوه النهارده في الكورس ده هو وثيقه حقيقيه وشهاده للنصره فوق كل هرطقه هو ده الوثيقه هو ده الوثيقه الحقيقيه ان الكنيسه قدرت تقف قدام الاريوسيه وقدام المقدونيه وضعت هذا القانون العظيم اللي هو قانون الايمان قديس الورس المصري بيقول المجمع القاوي هو تعبير عن الهام الله في الكنيسه الله مازال يعمل الكنيسه في خلال من خلال الايه خلال المجامع ومن خلال لقاءات الاباء ومن خلال القوانين التي تسن


من الايه من الكنيسه وعشان اهميه قانون الايمان الاباء افرضوا مقالات وكتابات وعظات لشرح قانون الايمان يعني احنا مش اللي احنا بنعمله دوت هو كان احنا بنعيد صياغه اللي عمله الاباء قبل كده احنا ما بنجيب حاجه جديده يعني ايه هنلاقي القديس مثلا اسسس كتب كتاب اسمه دفاع عن ايمان نقيه وقعد بقى ياخد مقطع مقطع ويشرح زي ما الاباء هنا عملوا في الكورس اسموا لنا القانون لمقاطع وابتدينا ايه نشرحه محاضره ومحاضره ويوم يوم الفكره دي عملها القديس اسانس في القرن الرابع وبعد كده جه القديس كرولس الكبير شفيع المركز وعمل رساله الرساله رقم 55 وشرح فيها قانون الايمان كلمه


بكلمه يبقى اللي احنا بنعمله ده ايه احنا كده ماشيين على الخط المستقيم نا الامان استلمناه من الكنيسه وبنشر كلمه كلمه زي ما الاباء ما عملوه قديس قروس الورشليم وده بيتسمى اب الموعوظين طبعا انتوا اكتر مني عارفين مين هي رتبه المعوزين في الكنيسه كانت زمان قديس قرس مش كان يجيبهم قهم تعالوا بقى اشرح لكم قانون الايمان اللي انتم هتتعمي على اساسه ماتكونوش بتتلون مجرد تلاوه وانتم مش فاهمين ايه القانون ده بيقول ايه ولا بيعمل ايه تمام كل ده يؤكد على اهميه هذا الايه اهميه هذا القانون قديس كرولس بيمدح الاباء ال 318 اجتمعوا فينق يقول هؤلاء الاباء الذين


اجتمعوا في نيقيه في ذلك الوقت وحددوا اعتراف الايمان المكرم والمسكون والمسيح نفسه كان جالسا معهم في المجمع اللي بيقرا السنكسار بتاع يوم يقول ان كل شويه يعدوا المجمع يعدوا يطلع كام 319 ب العدد كام 318 فالقديس ق بيقول المسيح فعلا كان قاعد في وسطهم عشان كده الكلام اللي خرج بيه ده مش كلام اللي هو نقراه كده مرور الكرام او نقوله مجرد تلاوه في الصلاه ده محتاج نقف عند كل لفظه وده اللي هنعمله ان شاء الله في المحاضره لانه يقول حيثما اجتمع اثنين او ثلاثه باسمي فهناك اكون في وسطهم كيف يكون هناك شك كيف يكون هناك شك في ان


المسيح كان يراس ذلك المجمع بطريقه غير منظوره فما اخرجه مجمع نقيا يستحق الدراسه ويستحق ان احنا نقف عنده طويلا وندرسه واحده واحده ون وندرس كلمه كلمه ولفظ لفظ الحقيقه الجزء اللي ش رحه الدكتور عادل اللي هو بالحقيقه نؤمن باله واحد الله الاب راجع معايا كده بالحقيقه نؤمن باله واحد اوكي الله الاب ضابط الكل خالق السماء والارض ما يرى وما لا يرى لحد هنا تفتكر لو انا انسان غير مسيحي هعترض على الجزء ده تعالوا نقولها تاني مع بعض كده بالحقيقه نؤمن باله واحد اوكي الله الاب ماشي الله ابونا ضابط الكل خالق السماء والارض ما يرى وما لا يرى لحد


هنا ما عندوش مشكله امتى هتظهر المشكله في الجزء بتاعنا بقى ربنا يعوضكم يعني هو ده المشكله كلها اللي هو بقى انهم ايه نؤمن برب واحد يسوع المسيح اب نجي من هنا بقى ايه هنتخانق بقى مع بعض تمام الحقيقه ان الجزء ده اتحط بالشكل ده دفاعا دفاعا ضد الفكر الاريوس اللي كان منتشر في هذه الفتره لان اريوس اتقال عنه كده كده عدو المسيح وممهد للمسيح الدجال ده مش كلامي ده كلام القديس اسنش بصوا بيقول ايه بيقول ومن اجل السبب ايضا فان المجمع المسكون نيقي طرد اريوس الذي علم بهذه الامور من الكنيسه وحرمه اذ لم يحتمل المجمع كفره وجحوده ده كلام اثناسيوس ومنذ ذلك الحين


فقد اعتبر ضلال اريوس هرطق تفوق سائر الهرطقات يعني اللي بيقول ان الاب مالوش ابن وان الابن اقل من الاب يبقى الهرطقه دي مالها هرطقه تفوق سائر الهرطقات ويكمل يقول حيث لقب والكلام على اريوس بعدو المسيح وممهد للمسيح الدجال ده في ضد الاريوسيين فالكلام محتاج ايه هنا نركز ايه هي الاريوسيه ادوني بس اتنين سلايد كده نشرح بس الاريوسيه وفكرها ايه عشان نعرف الاباء حطوا ليه الالفاظ دي بالشكل ده الحقيقه ان اريوس مشكورا يعني او مش مشكورا عمل كتاب اسمه ساليه اريوس كلمه ساليه معناها وليمه وليمه ما كانش في مانع ان زمان في الكتابات القديمه يسموا الاسم يعني وليمه


وهو يكون داخله افكار متفرقه يعني المهم الكتاب بتاع اريوس ده قال في ايه احنا نذكر ربنا الكتاب ده مش موجود دلوقتي الحمد لله يعني لان الاباء قاوموه بكل شده ولكن في مقاطع منه موجوده في كتابات اثانسيوس لانه كان بيحط مقطع من الساليه اريوس ويرد عليه تمام فاحنا ساليه اريوس نفسها مش معانا لكن اللي معانا ما نقل عنه القديس اثناسيوس فيقول ايه لم بصوا بقى الفكره اريوس ده الكلام ده كلام اريوس مش كلام اثناسيوس اريوس بيقول اثناسيوس بيقول اريوس بيقول ايه ركزوا معايا بيقول لم يكن الله ابا في كل حين يعني صفه الابوه اللي عند الله دي ما كانتش موجوده كل وقت بل


كان هناك وقت حين كان الله وحده والله الاب كده موجود لوحده ولا في ابن ولا في روح قدس ولم يكن ابا بعد بقى بل قد صار ابا فيما بعد يبقى حصل تغيير في ربنا كده كان ما كانش ابا وبعد كده ولد ابنه فصار ايه ابا تمام خلي بالكم الفكر ده مش فكرنا ده فكر اريوس والابن لم يكن موجودا دائما الابن ما كانش موجود الابن مش ازلي تمام لان كل الاشياء قد خلقت من العدم خلي بالك الابن ما كانش موجود ويقول الاشياء قد خلقت من العدم كان انه اعتبر ان الابن من ضمن الاشياء خليقه زي ما ربنا خلق الملاك ميخائيل والملاك رافائيل والملاك سوريال خلق الابن


ده كلام انيس ولم يكن له وجود قبل ان يصير يعني هو مش ازلي هو كان في فتره ما كانش موجود فيها وبعد كده بقى موجود فيها بل هو نفسه كان له بدايه تكوين وخلقه يعني الاب الابن ماله مخلوق لان الله وحده ولم يكن هناك الكلمه والحكمه بعد يقول ان ربنا كان موجود لوحده ولا كان في كلمه ولا كان في حكمه طبعا الكلام ده يتعارض وانتم ب ذهنكم النقي وتعليمك المستقيم فبقدر الكلام ده في انجيل يوحنا في البدء كان الكلمه الكلمه كان عند الله وكان الكلمه الله نكمل من سم فعندما اراد الله ان يخلقنا لما ربنا اراد يخلقنا ول ذلك الكلام ده ق فانه عند اذ قام بصنع كائن ما وسماه


اللوغوس والحكمه والابن كي يخلقنا بواسطته فاهمين الفكره كان الاب ده سامي جدا مرتفع خالص خالص خالص فانا هخل الخليقه الماديه دي لا لا لا لا انا هعمل كائن وسيط اسميه الابن اخلقه واخلق به الخليقه لان ما يصحش ان انا الكائن السامي امس هذه المخلوقات الماديه الحقيره اخطيت يعني على التعبير فاهمين الفكره الفكر ده اسمه ايه بقى الشاطر يقول لا اريوسي بس هو واخد منين الشاطر هيعرف اوريجانوس الميثولوجي ايوه غنوصيه غنوصيه مش الغنوصيه بتقول ان في اله للماده وفي اله لاله الخير والاله الخير ده اللي يمس الماده بشيء وفي اله شرير هو اللي بيمس الماده والاله الما


الاله اللي هو اله الخير ده خرجت منه ايونات كتيره جدا لو تسمعوا التعبير ده ايونات خرجت من الاله العظيم دوت وبعد كده اخر ايون هو اللي خلق الماده اللي هو الانسان وحط كائنات وسيطه ما بين الله الخالق العظيم وما بين الانسان والمخلوقات وسمى هذا الايونات بالبيروم او الملء عشان كده القديس بولس قال الذي يحل فيه كل مل ملء اللاهوت عشان ياكد ان الغنوصيه مش عندنا المسيح فيه كل الملء فاهمين الفكره اريوس هنا تاثر بمين بالفكر الغنوصي اللي بيقول ان الماده شر وان ازاي الله الاب يخلق الماده الشر دي لكن ممكن يحط وسيط هو اللي يخلق بيه الماده الشر دي بصوا بقى قد


ايه كان القديس اسناسيوس لازم يكون حريص كل الحرص ويكون اسد ما يسمحش للتعليم ده ننتشر في الكنيسه لانه كده بيعمل ايه هيهد التجسد يبقى اللي تجسد ده مين مش الله فاهمين الفكره يا جماعه شايفين كل العقائد مبنيه على بعض ازاي زي ما قلت لحضراتكم كده ان هذا الكلام يظهر تاثر اريوس بالفكر الغنوصي القديس باسيليوس برض قال لنا شويه عن افكارهم فيقول ايه هم يقبلون بوجود الابن والاب ما عندهمش مشكله يقول لك ابن واب انا ما عنديش مشكله لما تجي تلاقي ايه في انجيل يوحنا تقول كلمه الابن ما عندوش مش مشكله ان يقبل كلمه الابن بس هل الابن


اللي بيقبله زي الابن اللي احنا بنهتم بيه او اللي احنا بندرسه او نعرفه احنا نؤمن ان الابن مساوي للاب ثلاثه اقانيم وجوهر واحد لكن الابن اللي يؤمن بيه اريوس ده ايه ابن مخلوق كما لو انه اداه الاب خلقه عشان يخلق به الخليقه بس نقطه مش هو ده الابن اللي احنا نعرفه هم يقبلون بوجود الابن والاب وان الاب شخص قائم بذاته الا انهم يضيفون خفيه وعمدا فكره ان الابن غير مشابه للاب وغير مساوي له لا ده ده اله غير مخلوق وده عظيم لكن الابن ده في الاخر هو ايه مخلوق وقد قبلوا اسم الابن فقط ككلمه اه ماشي نقبل ان هو يتسمى الابن اهو لقب وخلاص ما احنا كمان


ابناء لكن الله عشان كده الاباء حط في مجمع نقي ايه ابن الله الوحيد مش ابن زي ما انتم فاكرين ان هو مجرد ابن وخلاص لا مش مجرد كلمه ده ابن الله الايه الوحيد ولكنهم في الحقيقه قد نزلوا به الى مستوى المخلوقات ده كلام القديس باسيليوس على مين الاريوسيين اول كلمه في المقطع اللي هندرس نؤمن برب واحد نؤمن برب واحد طب ما احنا قلناها قبل كده دي صح الدكتور عادل قالها نؤمن برب واحد الله الاب ضابط الكل خالق الس وبعد كده نقول ايه نؤمن برب واحد يسوع المسيح ثم نعم نؤمن بالروح القدس الرب المحيي احنا عندنا ثلاث ارباب يا جماعه عندنا ثلاث قانون الامان بيقول في


 رب ورب ورب هل نؤمن بثلاث ارباب لا نحن لا نؤمن بثلاثه ارباب ولكننا نؤمن باله واحد لان اول كلمه في قانون الامان بتقول ايه نؤمن باله واحد فلما اقول الله الاب والله الابن والروح القدس ده مش معناه ان انا بامن بثلاثه ارباب هو في الاخر ايه رب واحد طب ازاي لاثه وازاي واحد موضوع الثالوث نقوله برده بسرعه بشكل سريع جدا نحن نؤمن ان الله هو رب واحد وجوهر واحد ومثلث الاقانيم الله له ثلاثه اقانيم اب وكلمه اب دي كلمه سريانيه معناها المصدر او النبع او الاصل وهو والد الابن وباسك الروح القدس تمام دي بنسميها الصفات الاقنوميه في الثالوث الاب هو ايه والد


وباسط الاب ماله والد قولوا معايا الاب والد وايه وباسط الابن مولود الروح القدس منبسط ينفع ابدل ينفع اقول الابن منبثق لا دي صفه اقنوميا تخص هذا الاقنوم ما ينفعش تتبدل لكن الصفات الجوهريه تخص الثالوث باكمله لو جيت قلت مثلا موجود في كل مكان اب ولا ابن ولا روح قدس ولا الثالوث الثالوث خالق الاب ولا الابن ابن والروح القدس ولا الثالوث الثالوث طب مولود الابن موجود في كل مكان ثالوث والد و باسق الاب يبقى في فرق هو في وحدانيه وتمايز الوحدانيه في الصفات الجوهريه التي تخص الجوهر ولكن التمايز ما بين الاب والابن والروح القدس في الصفه


الايه في الصفه الاقنوميه استسمحك نخل الاسئله في الاخر اخطيت عشان بس يبقى في تسلسل الافكار وبعد كده تحت امرك تمام بصوا فكره ان انا اقول الاب رب وبعد كده ارجع اقول والابن ايضا رب التعبير ده تعبير كتابي صرف قديس بولس يقول ايه لانه وان وجد ما يسمى الهه سواء كان في السماء او الارض كما يوجد الهه كثيرون وارباب كثيرون اللي هم الارباب والالهه اللي هي بتاعه الاوثان والعبادات الوثنيه لكن لنا احنا بقى المسيحيين لنا اله واحد و وخلي بالك هنا من علامات الترقيم بعد اذنك في الكتاب المقدس لنا اله واحد ويعمل ايه يحط نقطتين هيبدا بقى الوحدانيه


دي يبدا يعمل ايه يقرب منها اكترر يعمل عليها زومين اكترر احنا عندنا اله واحد اه ويحط نقطتين الاب الذي منه جميع الاشياء ونحن له ورب واحد يسوع المسيح الذي الذي به جميع الاشياء ونحن به يبقى هو عمل ايه قال انا عندي اله واحد اه وحط نقطتين فوق بعض قال الاله الواحد ده لما نيجي نقرب منه نلاقي فيه اب ونلاقي ابن طبعا هو لو ما ذكر في الايه الروح القدس ده مش معناه ان مافيش روح القدس احنا ما بنستخدم ايه واحده احنا بنستخدم كل الايات اللي اتكلمت على الموضوع ده بس انا اللي عايز اقوله من الايه دي ايه ان هو قال ان الله الواحد ده هو ايه اب وايه وابن قديس


اثانسيوس ما يسيبش الايه دي بالعكس بيستشهد بيها كثير جدا في كتاباته يقول ايه وحقا عند عندما يقول بولس من اجل من من الله جميع الاشياء خلي بالك من الحته دي عندما يقول بولس من الله جميع الاشياء ثم يضيف على الفور ورب واحد يسوع المسيح الذي به جميع الاشياء هو قال ايه الاب الذي منه جميع الاشياء ممكن للوحده الاولى تقول ايه ده منه جميع الاشياء طب ما ممكن يبقى الابن برض من جميع الاشياء دي يبقى الاب خالق الابن يبقى اريوس صح لكن يقول لك القديس بولس او القديس اسانس يقول لما بولس قال كده لا على الفور قال ايه بعدها قال على الفور ورب واحد يسوع المسيح الذي


به جميع الاشياء لكي يظهر لجميع الناس ان الابن مختلف عن جميع الاشياء التي وجدت من الله كان القديس بولس بيقول لهم لا اقعدوا تفتكروا ان الابن ده من الاشياء اللي وجدها الاب لا مش كده واخدين بالكم ازاي فاهمين الفكره نقراها تاني وحقا عندما يقول بولس من الله جميع الاشياء ثم يضيف على الفور رب واحد يسوع المسيح الذي به جميع الاشياء لكي يظهر لجميع الناس ان الابن مختلف عن جميع الاشياء المخلوقه تمام ولا الكلمه واحد من ضمن المخلوقات لانه رب وخالق الكل فاهمين الفكره يا جماعه شايفين ازاي القديس بولس بياكد بكل قوه انك اوعى تظن انك تضم الابن لبقيه


الايه لبقيه المخلوقات قديس سين الشهيد برض وده قبل سنسس بكتير جدا من القرن الاني يقول نحن نعبد اله واححد الاله الواحد وبعد كده وابنه ازاي ستين اله واحد وابنه ما هو واحد مع ابنه انا والاب واحد فاهمين الفكره والروح الذي اعطى النبوه ما هو الذين يشهدون في السماء هم ثلاثه الاب والكلمه والروح القدس وهؤلاء الثلاثه ايه هم واحد فلما يقول اله حقيقي وابن وروح القدس هو ما خلاش ثلاثه هم برض مازالوا ايه مازالوا واحد الاب الذي خلق كل الاشياء بابنه يسوع المسيح وبالروح القدس نحن نعلم بان الكلمه هو بكر الاب مولود منه بدون زرع بشر يسوع المسيح معلمنا ان


كلام يوستين من القرن الثاني يعني ده ايمان الكنيسه حتى من قبل مجمع نقيا ومن قبل اثناسيوس تمام اوكي في حد متلخبط في اللي فات يعني لو في حد متلخبط ممكن نسمع اوكي نكمل في بقى مصطلح مهم جدا ما ينفعش ان احنا ما نتكلمش عنه بما اننا بنتكلم عن الثالوس لان انا شعرت في اعينكم بنوع من انواع اللخبطه هما واحد ولا لاته في لفظ بقى يشرح لنا الحته دي ببساطه جدا اسمه لفظ المون خيه مونو ارخيه مرخيه الاه واحده واحده كلمه مرخيه دي كلمه يوناني بتتكون مقطعين كلمه مونو يعني واحد وحيد وارخي اللي هي ارشي يعني رقص او مصدر او نبع نحن نؤمن في الثالوث بمصدر واحد اللي هو


الاب زي ما قلت لكم والد وايه وباسك طبعا مش عايز حد يتذكر او يظن ان لان الاب هو والد الابن و باسق الروح القدس يبقى معنى كده ان الاب له الاسبقيه او له الافضليه او لا ليه وجود سابق لا خالص زي ما الشمس هي مصدر الشعاع هل معنى كده ان الشمس في وقت من الاوقات ما كانش فيه الشعاع بتاعها لا ده لو في وقت الشمس ما كانش في الشعاع بتاعها ما بقتش شمس فاهمين الفكره بس هي احنا بكل محبه كده وبكل قبول بنقول ان الشعاع مولود من الشمس تمام وهذه الولاده ولاده الشعاع من الشمس دي ولاده طبيعيه خارجه من الشمس بشكل طبيعي وما ينفعش الشمس تكون من غير


شعاعها بنفس الكيفيه مع الفارق الابن مولود من الا الاب وما ينفعش ان الابن يكون مش مولود من الاب ولو للحظه ولا طرفه عين ليه لان لو الابن ما كانش مولود من الاب للحظه واحده لم يصر الاب ابا فاهمين الفكره هو اسمه ايه اب اب يعني ايه يعني فازر فازر يعني ايه يعني لازم يكون لي صن طب لو فرضنا ان هو في وقت من الاوقات ماكانش ليه صن ما بقاش ايه عشان كده القديس اس س بكل قوه ضد الاريسيين قال لهم انتم لو انكرتم ان الابن مش ازلي انتم بالتتابع بتنكر ان الاب ايضا ماله مش ازلي حد شاف شمس من غير اشعه حد شاف نار من غير حراره ده بطبعها


بلد الحراره حد شاف نار ساقعه على فكره اللي انا بقوله ده كان بيقول القديس اسناسيوس باللفظ بتاعه يعني بس احنا بنقدمه بشكل ابسط حد شاف نار من غير حراره ما دام في نار يبقى اكيد اكيد هتلت حراره نفس الفكره ولاده الابن من الاب ما فيش سابق زمني ما بين الايه ما بين الاب والابن عشان كده الاباء كلهم قعدوا ياكد مرارا وتكرارا على مرخيه الاب ان الاب هو النبع هو الاصل هو المصدر هو والد الابن وبثق الروح القدس وهذه الولاده وهذه وهذا الانبساط لا يعني ابدا ابدا ان هناك فارغ زمني بين الاب والابن والروح القدس لان الانبساط والولاده دي بتحدث في الازل في الازل يعني


ايه يعني فوق الزمن مافيش فيها تاريخ ماضي وحاضر ومستقبل الزمن يا اخوه ده مخلوق بتاعنا احنا احنا البشر عندنا 1980 1940 وعندنا ماضي ومستقبل وحاضر هل ربنا عنده حاضر مستقبله الله فوق الزمن والعلاقات اللي داخل الثالوث هي علاقات ايه فوق الزمن ما فيهاش اسبقيه زمن ولا افضليه ده اللي كان بياكد دايما عليه الاباء القديسين في الكنيسه بتعبير مرخيه الاب اللي هو الاصل او النبع او المصدر ان الاب هو والد الابن وباث ق الروح القدس نحن نؤمن ان الاب هو مصدر او النبع في الثالوث فهو والد الابن وبثق الروح القدس وهذا لا يعني ابدا هذا لا يعني ابدا ان


التراتب بين الاقانيم الترابيه يعني ايه سب اوردين ششن واحد مهم واحد اقل شويه واحد اقل شويه تمام ان الاب هو الاعظم واقل منه الابن شويه والروح القدس اقل شويتين ما عندناش الكلام ده كويس لكن فعلين الولاده والانبساط هي فوق الزمن فلا يسبق اقنوم اخر بل متساويين في الازليه وهكذا فهم ابائي الكنيسه المرخيه الان دي فكره الايه المونيه اصل انا دلوقتي بعمل ففتن ما بين المحاضره اللي فاتت ومحاضره النهارده احنا عاملين نتكلم على الاب لمده محاضرتين لحد اللي فات فانا دلوقتي بتكلم على الابن هل معنى ان انا بتكلم الابني يا اخوه ان انا بامن بالهين وبعد شويه هتكلم


عن الروح القدس هل ده معناه ان انا بامن بثلاثه اطلاقا هو اله واحد مثلث الاقانيم يعني ايه اقانيم اتفقنا ان لكل اقنوم الصفه الاقنوميه الخاصه به ولكن الصفات الجوهريه موجوده فين في الثالوث قديس ديونسيوس السكندري وانا حابب اقول لكم قديسين من قبل اثناسيوس من قبل مجمع نقيا ان ده الايمان ده الايمان اللي كان في الكنيسه بس الكنيسه عملت ايه كتبته صغته في عبارات لكن ما الفتوش هو اوريدي كان موجود قبل كده يعني كل كلمه في قانون نقيه مش الاباء ابتدعوها في 325 ميلاديا اطلاقا ده ده كان ايمان الكنيسه وايمان ابائها وايمان قديسيها ولكن اثناسيوس وال 318


 بداوا يصيغ اوه في عبارات ويكتبو كقانون لكن هم ما الفوش ولا استحدثه في الكنيسه معايا في النقطه دي يا جماعه فلاقي القديس ديونسيوس السكندري تمام والقديس ديونسيوس ده كان البابا ال 14 البابا اثانسيوس البابا العشرين يعني قبل البابا اثانسيوس بست بابوات بص بيقول ايه لانه لا محاله ان الكلمه الالهي متحد باله الكل يعني الكلمه متحد بالاب وان الروح ال قدس قائم في الله مستقر فيه يعني الله متحد به الكلمه ومتحد به الروح القدس ثلاث اقانيم في اتحاد دائم تمام وهكذا فان الثالوث القدوس متجمع ومتحد في واحد كما قيل انهم متحدون في هذا


الراس هذا الراس الذي هو الله الاب ضابط الكل الراس اللي هو ارشي او ارخي فلما اقول مونو ارخيه معناها ايه ان في نبع واحد واصل واحد ومصدر واحد في الثالوث اللي هو اقنوم الايه الاب وهل معنى ان الاب والد وبثق الابن والد الابن وبثق الروح القدس هل يعني ده ان هو ليه الاسبقيه والافضليه زي ما اتفقنا لا سناس يقول واما الحقيقه فتشهد بان الله هو الينبوع الازلي لحكمته الذاتيه يبقى هو ينبوع حكمته وعلى فكره القديس اثانسيوس كان يقول ليوسين كده لو انتم بتقولوا ان الحكمه بتاعه الله اللي هو الابن يعني في وقت من الاوقات ما كانش موجود يبقى انتم بتدعوا ان الاب في


لحظه من اللحظات ما كانش حكيم صح ولا لا ولو قلتوا وخلي بالك من تعبيرات برض الابن ان هو قوه الله قوه الله الاب لو انتم افترضته ان الابن في يوم من الاواد ما كانش موجود يبقى انتم بتقولوا في وقت من الاد ان الحاشى يعني ان الاب كان ضعيف طب ده مقبول كويس اما الحقيقه فتشهد بان الله هو الينبوع الازلي لحكمته الذاتيه ولما كان ينبوع ازليا فبالضرورة احسن من الكلام اللي اتقال من اثناسيوس وكرولس وباسلوب احسن من كده فسامحوني لو المحاضره كلها اقوال اباء بس ليه اولا


احنا نستقي من المنبع وانا مش اقول احسن منهم ودول ناس شرحت افضل من اي حد تاني يعني فالقديس قولس بيقول ايه اما بالنسبه للابن فالبدء ليس بدءا زمنيا ولا جغرافيا مالوش بدايه عند وقت معين لا ده هو موجود منذ الازل فهو ازلي واقدم من كل الدهور ولم يولد من الاب في الزمان ده ولدت الابن من الاب ولاد ازليه فوق الزمن تمام لانه كان مع الاب مثل الماء في الينبوع الماء في الينبوع ده الحقيقه ان القديس كرولس مستلفها من القديس اثناسيوس اكتر واحد كان بيقول الينبوع والنهر هو اثناسيوس والقديس كرولوس لانه كان بيتعلم منه وكان ابوه كان


بيستعر منه التشبيهات قديس اثانسيوس قال لهم ايه في ضد الوثنين اه يا جماعه لو انا افترضنا دلوقتي ان انا عندي ينبوع هو ليه اسمه ينبوع لان خارج منه ايه نهر خارج منه نهر طب لو فرضنا ان الينبوع ده ما اخرش نهر هل ينفع اسميه ينبوع سميه بركه بنفس اللفظ كده قال هسميه بركه امال امتى اسمه ينبوع لانه خارج منه ايه نهر طب لو فرضنا في وقت من الاوقات ان الينبوع ده مالوش نهر فبقى اسمه بركه نفس الكيفيه مع الفارغ الاب اسمه اب ليه لانه والد لانه والد طب لو هو ما عندوش ابن ما بقاش ايه ما بقاش اب طيب لو فرضت ان هو كان في وقت من الاوقات ان الاب ده كان ما


كانش ليه ابن وبعد كده ولد الابن فبقى اب وابن ده معناه ان حصل على الله تغيير والمنطق في كل الاديان يقول ان الله لا يحدث له تغيير في كل الاديان المنطق بيؤكد على فكره ان الله مالوش ايه مالوش تغيير فاذا اعتبرنا الاب المصدر او الينبوع فان الكلمه كان فيه لانه حكمته وقوته وصوره جوهره وشعاع مجده قديس ابيفانيوس كل الناس دي بتاكد على فكره مرخيه الاب الاب من جهه الجسد هو اله الابن خلي بالكم عشان دي المحاضره بتاعه الاحد الجاي بعد التانس بقى بعد اما الابن ده اخد جسد بشري ممكن يبقى الاب يبقى الهه ناسوتيا لكن لاهوتيا خلاص هم واحد لكنه اب


من جهه ازليه وعدم ادراك ولادته اصله هو اه الهه ناسوتيا لكن لاهوتيا هو اذلي مع معاه كويس لانه ابوه في الحقيقه الذي ولده بشكل غير زمني وبلا بدايه ل الوهيته ناخد القول ده ونكتفي بالمنار خيه القديس ثوروس الانطاكي بيقول ايه اننا بدورنا نؤمن باله واحد ماشي بص بقى الوحدانيه الحلوه دي مش وحدانيه مصمته لا وحدانيه فيها تفاصيل بس هي واحد نؤمن باله واحد وفي جوهر واحد وبعدين وهو موجود ويعرف في ثلاثه اقانيم يبقى الاله الواحد ده يعرف في ايه في ثلاثه اقانيم اذ ان الابن قد ولد من الاب والروح القدس منبثق من الاب فبالرغم من ان


ذلك منذ الازل وبغير زمن وان رجوعهما هو اليه كما الى جذر ومصدر وانهما منه الا انهما ليس بعده رغم ان هم خارجين منه بس ده مش معناه ان هم بعده طب ليه يا سويرس ما هم ما انت بتقول هم ان هم خارجين منه منه فالقديس سورس يقول يا جماعه انتم بتقولوا ان هم بعدده لان انتم بتقيس الدنيا بالزمن لكن العلاقه دي علاقه ازليه فوق الايه فوق الزمن ولهذا السبب بينما نعترف بثلاثه اقانيم لا نؤمن بثلاثه اسباب او علل اللي هي المصدر او المرخيه ولكن بسبب عله اولى واحده وملك واحد يعني يقول اه احنا نؤمن بثلاثه اقانيم ولكن نؤمن بمصدر واحد في الثالوث اللي هو الاب والد


الابن وبثق الروح القدس وهذا الولاده وهذا الانبساط لا يعني ابدا اسبقيه الاب على الاقنوم الاخرين برده القديب باسيليوس قال نفس الكلام بس عشان الوقت هو البار بنت بقى مع حضراتكم ممكن ترجعوا لاقوال الاباء زي ما انتم عايزين بس عشان الوقت عشان نقدر نخش في حته تانيه قديب بسليوس شرح باستفاضه جدا في رساله ليه اسمها ضد اريوس وسابلي وافن ميوس رساله من رسائل القيب باسيليوس شرح فيها كل الكلام ده بالتفصيل بكل بساطه وبكل وضوح وهتلاقوا اخت صط كتيره جدا من الاباء في هذه النقطه قديس اثناسيوس قال ان الاريوسيه القديس اثانسيوس قال ان


الاريوسيه بتهدم عقيده الثالوث لو فرضنا ان الابن مخلوق زي ما اريوس طرح وكان بيكرز وكان بيبش بالفكره دي يبقى احنا كده هدمنا فكره الثالوس على الاخر تعالوا نشوف بيقول ايه بيقول لانه لم يكن الكلمه دائما ازريا مع الاب فلا يكون الثالوث ازليا صح ولا لا بالمنطق لو فرضنا ان الابن ده مش ازلي يبقى اذا الثالوث ماله ما كانش فيه ثالوث بقى وبعد كده في وقت من الاوقات بقى فيه ثالوث بل واحد مفرد كان فيه الاب بس هكذا كان من قبل وفيما بعد صار ثلوث بالاضافه طبعا كلمه بالاضافه دي اساسا احنا لهتان ما نقبلها ازاي ان الله يضاف عليه عناصر


جديده ايه ده بكلام منطقيا مش مقبول وهكذا بمرور الزمن حسب رايهم حسب راي الار فقد تزايدت المعرفه عن الله وتشكلت يعني الله كان اب وبعد كده ولد ابن وبعد كده بسق روح قدس فالروس بدا يتشكل طب ده الكلام ده مقبول ده المنطق يقول ان الله لا يحدث فيه تغيير تمام وايضا لم يكن الابن مولودا ذاتيا لجوهر الاب بل قد خلق من العدم اذا يكون الثالوث قد تكون من العدم يبقى كده في الابن اللي هو من الثالوث ده ده مخلوق من العدم يبقى انا لما بقول ايها الثالوث القدوس ارحمنا انا انا بعبد مين مخلوق فاهمين الفكره يا جماعه شايفين الاريوسيه ودتنا فين ان انا


دلوقتي لما بعبد المسيح وهيجي بعد كده كمان شويه ال قديب بسليوس يقول لهم انتوا بتتعمد ازاي بيقول الاريوسيين قالوا احنا بنتعمد باسم الاب والابن والروح القدس تمام والقديس امبروس نفس الكلام برض في كتاب شرح الايمان يقول ايه انتوا احنا المسيح قال اذهبوا وتلمذوا جميع الامم وعمدوهم باسم الاب والابن والروح القدس متى 28 20 فتخيلوا بقى احنا بنعبد ونتعمق ما هو الابن مخلوق على طرحكم ما هو كده الثالوث يبقى فييه جزء منه ايه طبعا كلمه جزء منه برض دي كلمه لوتيه غلط بس احنا ماشيين عليهم يعني على كلامهم يبقى كده يبقى الابن مخلوق يبقى احنا كده بنتعمد


باسم مخلوق يعني هيجي برض ايه تخيلوا معايا يقوللك ايه انا بتعمد باسم الاب والابن وماري جرجس مع كل العظمه للقديس ماري جرجس فاهمين تقبلوا حاجه زي كده فده اللي بيقوله ناسيوس انتوا لو بتقولوا ان الابن مخلوق يبقى احنا كده الثالوث في عنصر مخلوق يبقى فين الثالوث يبقى انتوا هدمتوا عقيده الايه الثالوث تمام وكان هناك وقت ما عندما لم يكن هناك ثالوث بل واحد مفرد وهكذا يكون الثالوث في وقت ما ناقصا يبقى الثالوث كان ناقص وكمل انا عايزكم بصوا ده نص ابائي في صعوبه يا جماعه مش عارف ليه احنا يعني سمحوني ما بنرجع للاباء دول كلام واضح جدا وبسيط


وسهل والراجل بيشرح بطريقه وباثنين وتته بس احنا بنخاف ونقلق من نصوص الاباء بس اتمنى ان احنا ايه نقراها ثم في مره اخرى يكون كاملا يعني مره الثالوث يكون ناقص مره يكون كامل فيكون ناقصا قبل سيوره الابن ويكون كاملا حينما ار الابن وهكذا على هذا الكلام تحسب الخليقه مع الخالق تمام نؤمن برب نؤمن برب الرب نؤمن برب المسيح هنا هو رب حقيقي مش مجرد اداه خلقها الاب عشان يخلق بيه الخليقه هو اله حقيقي ورب حقيقي هو مساوي الاب في الجوهر على فكره قانون الايمان النيقاوي بقى في كده جزء زيله بال القانون الجزء ده لازم نقراه بيقول ايه بعد ما قالوا نؤمن برب واحد نؤمن باله


الله ضابط الكل خالق السماء والارض الى اخره نعم نؤمن بالروح القدس وجم اباء نقيه كده وكتبوا حته بعد القانون ثلاث سطور تعالوا نقراه مع بعض اما الذين بعد ما قالوا القانون اما الذين يقولون انه كان هناك وقت لم يكن فيه موجودا وانه لم يكن قبل ان يولد اللي هو الابن وانه خلق من العدم او يزعمون انه اقنوم او جوهر اخر او ان ابن الله متغير او متحول فهولاء تحرمهم الكنيسه الجامعه الرسوليه اي حد يقول ان الابن مخلوق ان الابن ما كانش موجود ان الابن متحول وان ابن الله متغير او متحول بكل ملو الفم الكنيسه تحرمهم الكنيسه الجامعه الرسوليه طبعا لما نقول المسيح


نؤمن برب والمسيح يطلق عليه كلمه رب هو كلمه رب دي بتطلق على مين مين الله فلما نقول نؤمن برب واحد يسوع المسيح بقول احنا المسيح ده هو الله ضمنيا لان كلمه الرب دي اطلقت بس على مين على الله اس اسمع يا اسرائيل الرب الهنا يبقى كلمه رب دي بتاعه الله لان الرب الهكم هو الهي الالهه ورب الارباب انا الرب هذا اسمي ومجدي لا اعطيه لاخر يعني الاب لو هو اسمه الرب مش هيدي اسم الرب ده لاي حد تمام الا لمين للابن لان هو ايه واحد مع الابن كلمه الرب في العبري اسمها ادوناي وكلمه ادوناي جت حوالي في العهد القديم 449 مره منهم 115 مره مع يهوى الرب


الاله و134 ادوناي بس اللي هي كلمه الايه كلمه الرب السيد المسيح اتقال عنه ان هو ايه الرب زي ما الاب هو الرب وفي العهد القديم نذكر كلمه الرب على الله ايضا الابن هو ايضا ايه الرب المسيح قال في متى سبعه كثيرون سيون لي في ذلك اليوم يا رب يا رب اليس باسمك تنبانا يبقى المسيح بيقول انا ايه انا الرب على فكره في البعض يقول لك ايه هاتولنا ايه من الكتاب المقدس تقول ان المسيح رب او امتى المسيح قال على نفسه ان هو الله او هو الرب هو المسيح بيقول اهو سيقولون ل في ذلك اليوم يا رب يا رب اليس باسمك تنبانا تمام برض ايه تانيه تقول انه ولد لكم اليوم في مدينه


داوود مخلص هو المسيح الرب الاله رب الاله تمام فدخلنا ولم يجدنا جسد الرب يسوع برده في القديس توما قالله بعد القيامه ربي ربي والهي دي حلوه ليه لان البعض يقوللك هي كلمه رب هنا مش معناه ان هو اله لا لا لا كلمه رب دي معناها لورد يعني يا سيد زي ما ابعت كده جواب ستاذ بطرس اقول له ايه السيد بطرس صح ولا لا فكلمه بطرس دي يعني السيد دي معناها لورد يعني لكن لما اقول ربي والهي والحقيقه ان المسيح ما قالوش يا توما ايه اللي بتقوله ده انت هتشترك بالله يا اخي ما قالوش كده المسيح الكلام بكل ايه اريحيه ومافيش مشكله انه فعلا رب واله


تمام كويس برض الايات الثانيه اسطفانوس قال له ايه ايها الرب يسوع اقبل هر اسطفانوس هيوضح روحه في يد مخلوق صح ولا لا كلام واضح على فكره الاريوسيين يؤمنوا بالكتاب المقدس برض واخدين بالكم يعني لما نقول لهم ايهات الكتاب المقدس هم مؤمنين بالايه بالكتاب المقدس قال بولس وسيله للسجان فلبي بولس قال له امن بالرب يسوع فتخلص هل بولس هيطلب من سجان فيليبي ان هو يؤمن بشخص مخلوق وقيس على كده حضراتكم ايات كتيره جدا جدا عن ايه ربوبيه المسيح ايات كتيره خالص منهم الايه بتاع كرنسس الاولى اثنين لان لان لو عرفوا لما صلبوا مش رب بس ده رب


المجد رب المجد يسوع يعني معنى كده ابونا مصلوب ده رب المجد اه اللي تجسد ده ومشي في وسطنا واكل اكلنا ومات وقام ده رب المجد اهو الايه بتقول ا لان لو عرفوا لما صلبوا رب المجد المصلوب ده رب المجد فالابن هو رب المجد هو اله ده كلام بولس مش كلام ايه حد من من القديسين ده كلام الكتاب المقدس و كتيره جدا جدا تؤكد على فكره ربوبيه السيد المسيح يعني عشان ماطولش عليكم المسيح ايضا لم يذكر عنه ان هو رب ولكنه رب الارباب مش مجرد سيد لورد لا ده رب الارباب اتقال عنه كده هؤلاء سيحاربون الخروف طبعا احنا عارفين الخروف في سفر الرؤيه ومين ربنا يسوع المسيح الحمل


القائم كانه مذبوح هؤلاء سيحاربون الخروف والخروف يغلبهم لانه رب الارباب وملك الملوك كلمه رب الارباب دي اتقالت عن المسيح في رؤيا 17 واتقال على ربنا في تثنيه 10 لان الرب الهكم هو اله الالهه ورب الارباب لو حطيت الايتين دول مع بعض يبقى كده ايه المسيح هو رب الارباب فاهمين الفكره يا جماعه ما احنا احنا بنستقوي مانا ان الكتاب المقدس في المجمل مش ناخد ايه ونجري بيها زي ما علمنا البابا شنوده حتى الليتورجيه بتعلن فكره ان الرب يسوع هو الرب كمان يعني مثلا في صلاه الشخ نقول ايه فلنشكر صانع الخيرات الرحوم الله ربنا مين بقى مين ده ربنا والهنا ومخلصنا


يسوع المسيح رب اهو الليتورجيه بتاكد على كده حتى قطعه فلنسبح مع الملائكه وعلى فكره بعض الدرسين بيقولوا ان فلنسبح الملائكه دي اللي كتبها مين قديس اثناسيوس عليه الصلاه داكل فلنسبح مع ملكه قائلين المجد لله فيعاد اللي كمل كتابتها وشكلها بالشكل ده هو القديس اثناسيوس فلنسبح مع الملائكه قائلين المجد الله في العالي وعلى الارض السلام نسبحك نباركك نخدمك نسجد لك هنسجل لمين ايها الرب الملك على السماوات الله الاب الضابط الكل والرب الابن الواحد الوحيد يسوع المسيح والروح القدس يبقى السجود والعباده والمباركه والخدمه كل ده لمين للثالوث الاب والابن والروح القدس في


مساواه كامله تمام برض في الذكصولوجيات بنقول يا ربنا يسوع المسيح اجعل لنا فينا هيكله لروحك القدوس يا ربنا يسوع المسيح برض في مقدمه الانجيل نقول ربنا وال الهنا ومخلصنا وملكنا كلنا ربنا يسوع المسيح في مقدمه انجيل الشماس لما يجي را ربنا والهنا ومخلصنا وملكنا كل ده يؤكد على ربوبيه الايه المسيح افرحي يا مريم ليس لنا دال عند ربنا يسوع المسيح البطك وشفاعات طبعا دي عينه يا جماعه في الليتورجيات القديمه زي ليتورجيات القديس يعقوب اخو الرب كان عنده ليتورجيه بتقول يا ربنا ربنا وملكنا يسوع المسيح يا كلمه الله الذي قدم ذاته برا هو ربنا وملكنا


تمام برض في قداس الكرلسي انت هو الذي خلق انت هنا القداس الكرسي بيخاطب الاب انت ايها الاب الذي خلق الانسان كسرتك وكشه وخلقت كل الاشياء بحكمتك مين حكمته الابن نورك الحقيقي خلقت العالم بحكمتك بنورك الحقيقي ابنك الوحيد ربنا والهنا وم اوعى تفتكر ان انا هو خلقه بحكمته يعني معنى كده ان الابن ده اداه خلق بيه لا ده ده الابن ده ربنا والهنا ومخلصنا يسوع المسيح ل ترجيه القديس غروغوريوس ده القداس غريغوري يقول ايها الكائن وهنا بيكلم الابن الذي كان الدائم الى الابد الذاتي المساوي مع الاب هنا المساوي هنا مع الاب والجليس مع الاب


والخالق مع الاب يعني انت ايه ليك مساواه كامله مع مين مع الاب احنا نؤمن برب واحد اب وابن وروح قدس رب واحد واللي يؤمن بالاب يجب ان يؤمن بالابن ايضا الذي ولده ما ينفعش حد يقول انا اؤمن بالشمس بدون اشعتها ما دام قلت ان انا اؤمن بالشمس يبقى انت تؤمن ان الشمس ليها اشعه وليها حراره قديس قلوس الاورشليمي يقول وهو بيعلم المعوزين من يتعلم ان يؤمن باله واحد الله الاب القدير يلتزم بالايمان بابنه الوحيد بدام انت قلت انك بتؤمن بالاب عليك انك تلتزم بابنه الوحيد لان كل من ينكر الابن ليس له الاب ايضا مش المسيح اللي قال كده لو انت قلت


انا بنكر الابن بالتتابع بكل اريحيه انت لا تؤمن بالاب ايضا ده كلام المسيح ويقول يسوع انا هو الباب ليس احد ياتي الى الاب الا بيه عمرك ما هتتعرف على الاب وتحب الاب ويبقى لك علاقه مع الاب بعيدا عن الابن كويس لا احد يعرف الاب الا الابن ومن اراد الابن ان يعلن له يعني انت عمرك ما هتعرف الاب بعيدا عني هل في مخلوق يجي يقول انت عمرك ما هتعرف ربنا الا من خلالي لو الابن فعلا مخلوق فاهمين بصوا قوه الايات ماحدش هيعلن لك الاب الا انا انت مين يعني عشان تقول كده ما انت في الاخر مخلوق لا انا مش مخلوق انا واحد مع الاهب ده من راني فقد راى الاهب فانا مش مش كائن


مخلوق زي ما بيقول الاريوسيين برض يقول الذي لا يؤمن بالابن لن يرى حياه بل يمكس عليه غضب غضب الله لو انت لا تؤمن بالابن هيمكس عليه غضب الله كويس يقول القديس كرولس بيعلق على الا دي يقول ايه الرس شريم يقول فالاب يغضب عندما يستهان بالابن يعني الاب يغضب لما يلاقي الابن الناس بتنكر الوهيته ويقول كده فان الملك يحزن لمجرد اهانه احد جنوده لو في ملك عظيم والجنود بتاعته حد احتقارهم فبيحصل ان الاحتقار ده بتاعه هو اما ان احتقر احد ابنه الوحيد فمن يقدر ان يطفئ غضب الاب من اجل ابنه الوحيد كم الثين خلي بالكم انت ينصب عليكم غضب الاب فاهمين


الفكره يا جماعه كل ده يؤكد على ايه وحدانيه الاب بالابن نؤمن برب واحد رب واحد تعني ان الاب والابن ايه اله واحد احنا لا نؤمن بالهين لان المسيح قال انا والاب واحد الحقيقه ان كلمه واحد هنا مش واحد مطلقه واحد مطلقه لا هي الوحديه هنا فيها تفاصيل شويه وعلى فكره الكتاب المقدس استخدم كلمه واحد مش الواحد المطلق تعالوا اقول لكم يعني مثلا اقول ايه وكان مساء وكان صباح يوما واحد الواحد ده واحد مطلق لا ده في صباح وفي مساء فاحيانا كلمه واحد لا تعني الوحدانيه المطلقه لما اجي اقول ده قلم واحد اه فعلا ده قلم واحد بس في وحدانيه جواها تفاصيل زي وحدانيه الثالوث


 مثلا لما اجي اقول لذلك يترك الرجل اباه وامه ويتصف بامراته ويكونان جسدا واحدا هو في وحدانيه ما بين الراجل وما بين الست بس ها وحده مطلقه بعد ا ما خرجوا من الاكليل لانهم مطبقين في بعض كده لا طبعا هم واحد ونؤمن تماما بكل ثق ان هم واحد بسنا الوحدانيه مش وحدانيه مطلقه فاهمين الفكره يعني خلينا دايما لما نيجي نستخدم كلمه واحد لا تعني طول الوقت الواحد اللي هو المصمت الواحد الايه المطلق رب واحد يا المسيح اسمه يسوع معناه مخلص وتدعو اسمه يسوع لانه يخلص شعبه فهو لانه هيبقى المخلص فسمى ايه يسوع والاسم التاني المسيح لانه ممسوح من اجل رساله معينه


واتقال عنه في اشعيا 6 و6 روح السيد الرب علي لان الرب ايه مسحني لابشر المساكين الى اخر هذه الايه الجميله المسيح لم يكن مجرد مسيح زي بقيه المسحاء بل كانوا يسمونه المسيح بالف ولام وكمان عشان يميزه اصل مين اللي اتمسح في العهد القديم قبل كده زي مين شاول داوود كل بقى من مسح اي ملك واي نبي تم مسحه فهل المسيح واحد من دول لا عشان كده خد لقب المسيح مش بس وكده خد لقب ماحدش خده غيره اللي هو ايه المسيه تمام عشان كده حتى السمر يقول ايه انا اعلم ان المسيه المسيه ده اللي هو مين مش اي مسيح الذي يقال له المسيح المسيه والمسيح شايفين الترادف انا اعلم ان المسي


الذي يقال له المسيح ياتي فمتى جاء ذاك يخبرنا بكل شيء فقال لها ايه انا الذي اكلمك هو مين يدر يقولي الكلام ده بص القوه بص الاعلان انا اللي بكلمك انا المسيح وفي الاخر يقول لك هو فين المسيح عارفين ان هو ربنا كويس ثم قالت المراه لاهل السامره هلموا انظروا انسانا انسانا هي فعلا ده حق هو فعلا انسان قال لي كل ما فعلت لعل هذا هو المسيح هي لو قالت ان هو انسان على فكره هي صح ولو قالت هو المسيه صح لو قت هو اله صح لو قالت هي الله صح قالت ابن الله هو صح طبعا السؤال المكرر بقى اللي بيتسال دايما لكل ودنا انتم بتقول ان المسيح هو ابن الله ولا


 الله ما تفهمونا هو الاتنين هو الرب ولا ابن الرب الثنين فاهمين الفكره يا جماعه نحن قد سمعنا ونعلم ان هذا اهل السمير ردوا عليه وقالوا كده ان نحن نحن قد سمعنا ونعلم ان هذا هو بالحقيقه المسيح مخلص العالم كويس تمام المسيح طبعا مش زي بقيه المسحاء لان هو ايه مسح بزيه البهجه افضل من رفقائه زي ما اتقال عنه في عبرانيين 9 هو مش زي داوود ولا صموئيل ولا شاور ولا بقيه مصحي الاخرين مقديس كرس ياكد على هذه الايه الفكره ا اسمحوا لي في 10 دقاق كده بسرعه او في خمس دقاق اقل من كده اقول لكم روعه اللي قالوه الاباء على فكره ان هم يقارنوا وركزوا معايا في اخر


حته دي خلاص في المحاضره هناخد بريك في فكره ان هم يتكلموا عن الابن سيولوجيا ويتكلموا عليه ايكونومي واحفظوا التعبيرين دول ونروح احنا حفظنا لاث كلمات على فكره مرخيه وسولو واكون صعبه متقل عليكم تاني اول كلمه مرخيه دي معناها ان الاب هو الاصل والمصدر هو والد الابن وبصق الروح القدس كلمه مونو يعني واحد وارخي يعني اصل او مصدر او نبع اما الكلمه التانيه سوء الوجيه يعني الهي ما يخص الالهيات اكونيا اللي هي ايكونومي اقتصاد او تدبير صح ولا لا احنا نقول تدبيري يعني يقوللك ايه الاب اخطط الابن مولود من الاب سيولوجيا ولا ايكونومي سيولوجيا طب مولود من العذرا


مريم سيولوجيا ولا اكونيا خلينا لما يقول انا والاب واحد ده سيولوجيا ولا اكونيا سيولوجيا طب ابي اعظم مني اكونيا فهمين الفكره فالاب الحته دي كانت مهمه جدا بالنسبه لهم فكانوا يقعدوا يتامل ان ازاي اللي بياكل الخليقه كلها يرضع من ثدي فتاه عندها 14 سنه الذي يضبط الكون بيديه يحتاج الى ركب البتول ان تعظمه انا بقول لكم الحته ليه ليه ان عمر التجسد ما يقلل من الوهيه مين الابن عشان لما هنيجي ناخد الحد الجاي والذي من اجلنا نحن البشر ومن اجل خلاصنا نزل من السماء وتجس هو هو اللي هي اللي احنا عمالين نتكلم على عظمته مساواته للاب هو للحد


الجاي هنسمع عنه ان هو تانس وصلب طب بنعمل ايه عشان متلخبطش نفرق ما بين علاقه الاب والابن وعلاقه الابن سوجيا ازليا فوق الزمن وما بين ما فعله اكونيا فين تدبير من اجل خلاصنا وطبعا لما بجي افرق ده مش معناه ان في شخصين في المسيح هو نفس الشخص لانهم لو عرفوا لما صلبوا يعني اللي مصلوب ده مين هو هو نفس الشخص مش شخص مختلف صح كنيسه الله التي اقتناها ازاي هو الله اقتنى الكنيسه بدمه هو الله في دم الله روح لكن هو اعتبر ان المسيح او النسوت او الكلمه المتجسد الاتحاد ما بين الطبيعه الناسوتيه واللاهوتيه ان الدم ده دم الله فاهمين


 الفكره ازاي وان الدم اللي سفق ده دم الله والمصلوب ده هو الله واللي مات هو الله واللي قام هو الله لان هم ايه شخص واحد بصوا بقى يجي القديس اغسطينوس اسمعوا الكلام ده ده اغاني بقى يا جماعه ده اغاني يعني رجعوا ظهركم ورا كده واستمتعوا معايا بالعبارات الرائعه اللي بيقولها الاباء ربنا يسوع المسيح هو ربنا ابن الله هو ايضا ابن الانسان انسان قال لي كل ما فعلت عندك حق سمانيه هو انسان بس مش انسان ونسقط مش انسان ونسقط هو الكلمه المتجسد هو المولود من الاب بدون ام ده سيولوجيا ولا ايكونومي هقولها تاني مولود من الاب بدون ام سيولوجيا ولا اكونيا طبعا الولاده


الابن من الاب زي ولاده الشعاع من الشمس مافيش راجل وست اجوزه تمام قد خلق كل الايام والمولود من امه بدون اب اكونيا قدس هذا اليوم يوم ميلاده وهو غير المنظور في ميلاده الالهي منظور في ميلاده البشري ولاده الابن من الاب ولاده غير منظوره مش شايفينها بس احنا شفنا ملاده البشري في عيد الميلاد و بنحتفل بيه يقول برض اغسطينوس هذا هو الرب الهنا اللي هو المسيح هذا الانسان مخلصنا ايوه هو رب وهو انسان هو ابن الله وابن الانسان الاثنين هو الوسيط بين الله والانسان هو المولود من الاب قد خلق امه يعني مين اللي خلق العذرا المسيح لاهوتيا هو خالقها واذ تكون كانسان في امه


مجد اباه رغم ان هو اللي خلقها هو اتكون فيها عظمه بص الاباء كانوا عيد الميلاد ما يعديش غير لما تقرا نص من الاباء ازاي بيتكلموا عن التجسد بهذه العظمه هو الابن الوحيد للاب بدون ام الابن الوحيد لانه بدون تدخل رجل هو يفوق كل بن البشر في ايه في جماله اا هي حلوه بس عايز اقراها ممكن اقراها انا بحبها ده مين ده القديس اغسطينس يقول ايه هناك ده هنا سؤ الجيا يحي دائما بدون مرور زمن يعني في في السلج المسيح او الابن مافيش ايام بتعى عليه وهنا يموت في الزمن بدون خطيه وهنا يموت فين في الزمن ن المسيح كان يتقدم في العمر كان بيكبر طب


هل ده بيحصل في السلج اكيد لا هناك هو دائم في حياه بلا نهايه وهنا هو يحرر حياتنا من قبض الموت هناك هو اله من اله وهنا هو اله وايه وانسان هناك هو نور من نور وهنا هو النور الذي ينير كل انسان هناك هو يبسط السماوات يبسط السماوات بكلمه وهنا هو يبين لنا طريق الوصول الى السماء هناك هو ثبت مع ابيه ثبت مع ابيه سر ميلاده وهنا هو كون اعضاءه البشريه في والدته هنا هو يجلس عن يمين الاب وهنا يجع في مزود يعني اللي قاعد في المزود ده هو هو الابن اللي جالس عن يمين ايه ابيه ما يختلفش نفس الشخص هناك يطع من الملائكه وهنا على الارض طفل جائع اكونيا وايه حفظت كلمتين


ايكونومي وايه سؤ لوجيا هناك هو خبز لا ينضب لقوات للقوات الكامله وهنا يحتاج التغذيه باللبن زي اي طفل هناك هو صانع الصالحات وهنا يتحمل الشر هناك لا يموت ابدا وهنا يقوم بعد الموت الله انسانا لكي يصير الانسان الهيا ده الكلام اللي الاباء قالوه في فكره الايه فكره التجسد يقول بعد كده القديس كرولس لم يخجل من اخذ جسد من تلك الاعضاء التي هو نفسه خلقها ومن تعتقد يون لنا هذا ارميه بيقول ربنا قالله قبلما صورتك في البطن عرفتك وقبلما خرجت من الرحم قدستك هذا الذي لم يخجل عند لمس البشر وهو يكون كيف يمكن ان يخجل من تكوين جسده المقدس خلي بالك هنا بيقول حاجه


جميله يقول ان الله لما جه خلق الانسان خلقه بايده خلقه بنفسه لم يستنكف ان يخلق الايه الانسان طب هل هيستني انه ياخد طبيعته طبيعه الانسان ويتحد بالناسوت فاهمين الفكره لان لان الغنوصيين قالوا ايه قالوا ان ربنا ازاي يلمس الماده ويخلق الانسان لا لازم يعمل كائنات بسيطه هي اللي تخلق الكلام ده لكن هو بياكد القديس كرووس الاورشليمي ان الله بنفسه اللي خلق بايده الطاهره الانسان مش بعيد ابدا ان ياخد طبيعته عشان يخلصه فان كان عشان كده الاباء دائما كانوا ياكد على فكره ان الاخلاء مش بس في ان الله تجسد وتنازل وخلص الانسان ده اول


اخلاق ربنا عمله انه خلق الانسان اساسا فاهمين الفكره فاهمين الفكره وده عظمه المسيحيه مقابل الغنوسيه الغنوسيه تقول الانسان مش ربنا اللي خلقه ييعمل كائنات وسيطه هي اللي تخلقه لكن ربنا اخلى ذاته يمكن مرتين مره في خلقه الانسان ان هو بايده الطاهره خلق هذا الانسان والمره الثانيه في ان هو ايه خلصه اشكركم جدا




Post a Comment

أحدث أقدم