ميلاد المسيح والميلاد الجديد - القديس ايريناؤس

ميلاد المسيح والميلاد الجديد - القديس ايريناؤس



القديس ايريناؤس


كيف كان يمكن للإنسان أن يذهب إلى الله،لو لم يكن الله قد جاء أولاً إلى الإنسان؟وكيف كان يمكن للبشر أن ينعتقوا من ميلادهم الأول المؤدِّي إلى الموت، لو لم يولدوا من جديد بالإيمان بذلك الميلاد الجديد الإعجازي المُعطَى من الله كآية للخلاص ( انظر إش 14:7 «يُعطيكم الرب نفسه آية»)، أعني الميلاد الذي صار من العذراء؟ بل، وكيف كان يمكن أن ينالوا التبنِّي لله وهم باقون في ميلادهم الأول الذي بحسب البشر في هذا العالم؟ من أجل ذلك صار الكلمة إنساناً، وصار ابن الله ابناً للإنسان؛ لكي يتَّحد الإنسان بالكلمة، فينال التبنِّي ويصير ابناً لله.]

القديس ايريناؤس ضد الهرطقات 4:33:4، 1:19:3


**********************************************************
St. Irenaeus

The Birth of Christ and the New Birth of Man

How shall man pass into God, unless God has first passed into man? And how shall men escape from the generation subject to death, if not by means of a new generation through faith in that generation given in a wonderful manner by God, as a sign of salvation (cf Isa 7:14), I mean that which was from the Virgin? Or how shall they receive adoption from God if they remain in this kind of generation, which is naturally possessed by man in this world?

It was for this end that the Word of God was made man, and He who was the Son of God became the Son of man, that man, having been taken into the Word, and receiving the adoption, might become the son of God.

Against Heresies IV, 33, 4; III, 19, 1; ANF I, p. 507, 448.



Post a Comment

أحدث أقدم